به گزارش اکوایران، مقامات اسرائیلی مدعیند که چندین زن غیرنظامی و کودک هنوز در غزه اسیر هستند که در دست حماس نیستند،  و این مسئله تلاش‌ها برای احیای آتش‌بس را پیچیده می‌کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، بمباران جنوب نوار غزه پس از توقف هفت روزه درگیری، افزایش یافته است و ساکنان جنوب این منطقه گفتند که تانک‌های اسرائیلی در آن‌جا به سمت غرب پیشروی می‌کنند.

مقامات ارشد مصری گفته‌اند آتش‌بس یک هفته‌ای که با میانجی‌گری قطر و مصر انجام شد، تا حدی به این دلیل شکست خورد که حماس اصرار داشت که دیگر اسیر زن و کودک غیرنظامی برای آزاد کردن ندارد. سربازان زن اسراییلی که در غزه نگهداری می‌شوند تحت پوشش مذاکرات اولیه قرار نگرفته بودند. مفاد این قرارداد تصریح می‌کرد که حماس ابتدا همه زنان و کودکان غیرنظامی را آزاد می‌کند در حالی که اسرائیل حملات خود را تا 10 روز به حالت تعلیق درآورده و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه بیش‌تری به غزه را می‌دهد. در نهایت 110 اسیر از جمله 86 اسرائیلی آزاد شده‌اند.

مقامات اسرائیلی روز یکشنبه ادعا کردند که  بر اساس آخرین ارزیابی اطلاعاتی آن‌ها، حداقل سه زن غیرنظامی و دو کودک توسط گروه‌های شبه نظامی به غیر از حماس در غزه نگهداری می‌شوند.

حماس به مذاکره کنندگان مصری گفته است که برخی از زنانی که در فهرستی که توسط مقامات اسرائیلی تهیه شده، توسط گروه‌های دیگری نگهداری می‌شوند که در برابر فشار برای تحویل آن‌ها مقاومت می‌کنند، چرا که از نظر آن‌ها بیش از حد ارزشمند تلقی می‌شوند. به گفته مقامات مصری، حماس به مذاکره‌کنندگان گفته است که در تلاش است تا افراد دیگری را در این لیست بیابد.

هفته گذشته، یک مقام ارشد اسرائیلی گفته بود اسرائیل می‌داند که جهاد اسلامی و دیگر جناح‌های فلسطینی در 7 اکتبر افرادی را به اسارت گرفتند، اما این مانعی برای آزاد کردن زنان و کودکان غیرنظامی از سوی حماس نیست. این مقام درباره یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، گفت: «ما می دانیم که هر چه سنوار تعیین کند، اتفاق می‌افتد. اگر او بخواهد [گروگان ها] را از دست جناح‌های دیگر بگیرد و مطمئن شود که توافق به طور کامل اجرا می‌شود، برای او مشکل بزرگی نیست».