به گزارش اکوایران، در پایان اوت گذشته، تهران و بغداد از امضای توافق‌ نامه‌ای امنیتی خبر دادند که عراق را ملزم به برچیدن مواضع شبه‌نظامیان کرد مخالف ایران در نقاط مرزی دو کشور و تسلیم افراد تحت پیگرد آنها به ایران در ازای توقف حملات موشکی ایران به مواضع آنان در خاک عراق می‌کرد.

به نوشته میدلیست‌نیوز، در 7 نوامبر گذشته کمیته عالی اجرای این توافق‌نامه در عراق تأکید کرد که همه مواضع این گروه‌ها در منطقه مرز تخلیه شده است، اما ایران هنوز این موضوع را تأیید نکرده و اقلیم کردستان عراق نیز که محل حضور این شبه‌نظامیان است در این باره سکوت اختیار کرده است.

یک مقام بلندپایه در شورای امنیت ملی عراق که نخواسته نامش فاش شود در این باره تأکید کرد که عراق بخش بزرگی از این توافق امنیتی با ایران را اجرا کرده اما برخی جزئیات همچنان لاینحل مانده است و آن به پافشاری کردها بر خودداری از عقب‌نشینی از مواضعشان با تحویل سلاحشان مربوط می‌شود.

به گفته این مقام، بخش بزرگی از شبه‌نظامیان کرد مخالف ایران از مناطق و روستاهای اطراف مرز ایران و عراق، از جمله اربیل و سلیمانیه، منتقل شده‌اند و خمپاره‌ها و سلاح‌های آنان هم تحویل گرفته شده و هم‌اکنون در اختیار دولت عراق است. همچنین نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه در مواضع آنان مستقر شده‌اند.

این مقام افزوده که مواضعی که این نیروها به آن منتقل شده‌اند در جاده اربیل به کرکوک، در جنوب استان اربیل و دیگری در سلیمانیه است و همه این مواضع موقت است و اردوگاه‌هایی توسط بغداد و زیر نظر سازمان ملل در حال احداث است که این افراد در آنها اسکان داده خواهند شد.

بر اساس این گزارش، این افراد با خانواده‌هایشان و بدون سلاح‌هایشان به این مناطق منتقل شده‌اند، اما هنوز برخی از آنها از جمله نیروهای کمونیست و قومیت‌گرا، از جمله پژاک و حدک و خبات، همچنان در مناطق کوهستانی و دور از مناطق مسکونی مستقر هستند و حاضر به همکاری با دولت عراق نیستند.

وی افزود که مذاکرات برای خارج کردن این افراد و الحاقشان به دیگر کردها ادامه دارد.

این مقام تأکید کرد که عراق همچنین با تحویل دادن برخی از سران این گروه‌ها به ایران مخالفت کرده چون آنان به لحاظ حقوقی در قالب پناهنده در عراق به سر می‌برند و نام‌هایشان در لیست‌های سازمان ملل ثبت شده و امکان تسلیم آنها وجود ندارد و برای عراق مشکلات حقوقی ایجاد می‌کند.

در این راستا، «برهان شیخ رؤوف»، از سران اتحادیه میهنی کردستان، تأکید کرد که این افراد به مناطق دور از مرز ایران منتقل شده‌اند و مقامات ایرانی در سفری اعلام‌نشده از مواضع آنها دیدن کرده‌اند.

وی افزود که این افراد از حق فعالیت سیاسی بدون هرگونه ابعاد نظامی برخوردارند.

ماه گذشته، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق ضمن اعلام ساخت دو اردوگاه در اربیل و سلیمانیه برای اسکان اتباع مسلح ایرانی حاضر در خاک عراق، خاطرنشان کرد که این پرونده ممکن است راهی برای حل موضوع آب میان دو کشور باشد.

الاعرجی در گفت و گو با روزنامه عراقی «الصباح» گفت که دولت مصمم به حل تمامی مشکلات و اختلافات از مسیر گفت و گو و دیپلماسی است و پس از تشکیل کمیته عالی میان عراق و ایران برای حل مشکل اتباع ایرانی مسلح که از 40 سال پیش در خاک عراق بوده اند، اقدام به این کار کرده است.

وی افزود: پس از برگزاری بیش از 14 نشست در بغداد، اربیل، سلیمانیه و تهران با نظارت نخست وزیر عراق، تمامی افراد مسلح حاضر در مناطق مرزی در دو استان اربیل و سلیمانیه را به مناطقی دور منتقل کرده و خلع سلاح آنان را آغاز کردیم و در حال حاضر برای اسکان این افراد در اردوگاه های رسمی تحت نظارت دولت عراق کار می کنیم. ساخت نخستین اردوگاه در اربیل آغاز شده و دومین اردوگاه نیز در سلیمانیه خواهد بود.

الاعرجی درباره پرونده آب نیز اظهار داشت: راه حل این موضوع در توافق سال 1975 موجود است. طرف ایرانی از ما خواسته تا این توافق فعالسازی شود و اکنون توپ در زمین عراق است.

وی همچنین گفت: نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته ای عالی به ریاست وزیر خارجه و برخی از نهادهای متخصص برای سفر به ترکیه و گفت و گو پیرامون پرونده آب داده است.