به گزارش اکوایران؛ «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در جریان سفر به مسکو جهت شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در محل وزارت خارجه این کشور دیدار و رایزنی کرد.

وزیر امورخارجه در جریان این دیدار اظهار کرد که خرسند هستیم که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی ایران، موافقتنامه همکاری‌های فرهنگی ایران و روسیه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

امیرعبداللهیان خبر داده، امروز نیز اعلامیه مشترک ایران و روسیه برای کاهش اقدامات یک‌جانبه آمریکا و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی را به امضا رساندیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرده که امروز فرصت داریم که در خصوص توافقات سران ۲ کشور و همچنین دیگر مسائل مربوط به روابط دوجانبه رایزنی و گفت‌وگو کنیم و آخرین تحولات در این ارتباط را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وزیر امور خارجه به دیدار و رایزنی‌های مستمر سران ۲ کشور ایران و روسیه اشاره کرده و گفته، خرسند هستیم که در چارچوب دیپلماسی، از دیپلماسی سران ایران و روسیه همواره سود برده‌ایم و امیدواریم که دیدار مجدد سران ۲ کشور در زمانی که در مورد آن توافق می‌کنیم، انجام شود.

لاوروف: رئیسی و پوتین به صورت مستمر با یکدیگر در تماس هستند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی گفت: این ششمین دیدار من و وزیر خارجه ایران در سال جاری است و این دیدارها بیانگر عزم دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط تهران و مسکو است.

لاوروف اظهار کرد که دولت روسیه از عضویت ایران در گرو بریکس و سازمان شانگهای حمایت کرده و امیدواریم همکاری‌های ۲ کشور در این قالب در حوزه‌های مختلف گسترش پیدا کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه روس بیان کرده که روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه به صورت مستمر با یکدیگر در تماس هستند گفته، چندی پیش با حضور روسای جمهور دو کشور به صورت ویدیو کنفرانس عملیات اجرایی راه آهن رشت- آستارا آغاز شد.

لاوروف اظهار کرده، ما تاکید داریم که ظرفیت کریدور شمال-جنوب افزایش پیدا کند و علاقه‌مند به گسترش تعاملات بین ایران و روسیه در حوزه انرژی هستیم.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به برگزاری چندی پیش نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور و دیدار معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر روسیه در ازبکستان گفته که ما به صورت فشرده در حال کار هستیم تا متن معاهده بازار دو کشور را هرچه زودتر نهایی کنیم.

لاوروف تاکید کرده در دیدار امروز تلاش می‌کنیم زمینه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه را بررسی کنیم و مطمئن هستم که مذاکرات ما مفید و ثمربخش خواهد بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر در جمع خبرنگاران در مسکو اظهار کرده که از دریای خزر برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تکمیل ظرفیت‌های ترانزیتی استفاده شود.

امیرعبداللهیان تاکید کرده که بر مبنای توافق صورت گرفته 5 کشور ساحلی دریای خزر باید ابتدا خط مبدا را ترسیم بکنند تا نحوه بهره برداری از دریای خزر برای همه کشورها کاملا مشخص باشد.

آنطور که وزیر امورخارجه اظهار کرده، اسناد نشان می‌دهد اسرائیل از ابتدای جنگ به دنبال کوچ اجباری مردم غزه به صحرای سینا در مصر بوده است.

به گفته امیرعبداللهیان، اگر انتخابات در سرزمین های فلسطین برگزار شود حماس رای اول را برای اداره سرزمین فلسطین کسب می‌کند.

وزیر امورخارجه تاکید کرده که فلسطین را به فلسطین واگذارید و یک شکست بزرگ دیگر را برای آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به جا نگذارید.