به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش‌های تأییدنشده، موشک‌هایی به سمت سفارت آمریکا در بغداد شلیک شده است.

به نوشته الجزیره، صدای انفجارها در اوایل صبح جمعه در مجاورت منطقه سبز عراق شنیده شد. از زمان آغاز جنگ غزه و به دلیل حمایت واشنگتن از کارزار جنگی اسرائیل علیه حماس، نیروها و تأسیسات ایالات متحده مرتباً مورد حملات محور مقاومت قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری‌ها به نقل از مقامات نظامی آمریکایی و عراقی که نامشان فاش نشده گزارش داده‌اند که راکت‌ها در حومه این منطقه که ساختمان‌های دولتی و دیپلماتیک در آن مستقر هستند، اصابت کرد.

آژیرهای هشدار نیز از مردم خواستند تا پناه بگیرند. بر اساس ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی که توسط واحد راستی‌آزمایی الجزیره تأیید شده است، موشک‌هایی در نزدیکی سفارت آمریکا فرود آمدند.

در یک ویدئو، آژیرهای خطر در میان یک سری انفجار در نزدیکی ساختمان شنیده می‌شود. ویدئویی دیگر نیز بخشی از منطقه دیپلماتیک بغداد را نشان می‌دهد که صدای انفجار در پس‌زمینه شنیده می‌شود.

سفارت آمریکا در بغداد هنوز به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است. هنوز فعال‌بودن سیستم‌های دفاع هوایی سفارت مشخص نبوده و اطلاعاتی در مورد آسیب‌های احتمالی در درست نیست.

گروه‌های عراقی که از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند، وعده انتقام‌جویی از اسرائیل و آمریکا به خاطر جنگ مرگبار غزه را داده‌اند.

به گفته پنتاگون، از زمان شروع جنگ غزه در ۷ اکتبر، نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه حداقل ۶۶ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند که باعث زخمی‌شدن بیش از ۶۰ پرسنل شده است. با این حال، تا کنون، اماکن و اشخاص دیپلماتیک در امان بوده‌اند.

ایالات متحده نیز چند حمله تلافی‌جویانه علیه گروه‌های عراقی انجام داده است. واشنگتن ایران را متهم کرده که به طور فعال حملات موشکی و پهپادی توسط گروه‌های نیابتی محور مقاومت را تسهیل می‌کند. اما تهران بارها تأکید کرده که نیروهای مقاومت خودمختاری داشته و از کسی دستور نمی‌گیرند.

در ماه نوامبر، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای تأکید کرد که واشنگتن «به دنبال درگیری نبوده و هیچ قصد و تمایلی برای درگیرشدن در خصومت‌های بیشتر را ندارد». اما او افزود که «این حملات غیرقابل‌قبول بوده و باید متوقف شوند».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته که تهران نه به گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه دستور می‌دهد و نه آن‌ها را از تصمیم‌گیری در کشورهای خود بر اساس منافع خود باز می‌دارد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به سفارت آمریکا در روز جمعه را بر عهده نگرفته است.