به گزارش اکوایران، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به طور رسمی مجوز تحقیقات استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور را صادر کرد. مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان با 221 رای در مقابل 212 رای مخالف آغاز تحقیقات را تایید کرد.

به نوشته رویترز، در این تحقیقات بررسی می‌شود که آیا بایدن به طور نادرست از معاملات تجاری خارجی پسر 53 ساله خود هانتر بایدن سود برده است یا نه.

کاخ سفید این تحقیق را رد کرده و آن را غیرقابل اثبات واقعی و دارای انگیزه سیاسی دانسته است. بایدن در حال آماده شدن برای رقابت احتمالی انتخابات 2024 با سلف جمهوری‌خواه خود، دونالد ترامپ است.

ترامپ اولین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده است که دو بار استیضاح شده است و در حال حاضر برای چهار محاکمه کیفری آتی آماده می‌شود.

این تلاش تقریباً به طور قطع برای برکناری بایدن از سمت خود شکست خواهد خورد. حتی اگر مجلس به استیضاح رئیس‌جمهور رأی دهد، سنا باید با دو سوم آرا به محکومیت او به اتهامات وارده رأی دهد و این امر در مجلسی که همتایان دموکرات بایدن اکثریت 51 بر 49 را دارند، تقریباً غیرممکن است. اما این می‌تواند به جمهوری‌خواهان کمک کند تا اتهامات خود را در مورد فساد در بسیاری از مبارزات انتخاباتی 2024 برجسته کنند.

این رأی‌گیری سه ماه پس از آغاز غیررسمی تحقیقات جمهوری‌خواهان صورت می‌گیرد و گامی ضروری برای برکناری رئیس‌جمهور یا سایر مقامات از سمتشان نیست.

با این حال، می‌تواند به جمهوری‌خواهان اختیارات قانونی بیشتری بدهد تا دولت بایدن را مجبور به همکاری کنند و می‌تواند به مقابله با اتهامات دموکرات‌ها علیه ترامپ که می‌گویند فاقد مشروعیت است، کمک کند.