به گزارش اکوایران، یک مقام دفاعی ایالات‌متحده و یک شرکت اطلاعاتی خصوصی گفتند، یک کشتی باری با پرچم لیبریا روز جمعه پس از اصابت موشکی که از یمن تحت کنترل شورشیان حوثی پرتاب شده بود، در دریای سرخ آتش گرفت.

به نوشته آسوشیتدپرس، حمله به الجسره، نشان‌گر تشدید کمپین حوثی‌های یمن در دریای سرخ است. حوثی‌ها مسئولیت یک سری حملات موشکی در روزهای اخیر را بر عهده گرفته‌اند که در حرکت کشتی‌ها در دریای سرخ و تنگه استراتژیک باب المندب اخلال ایجاد کرده است.

این حملات پاسخی به جنگ اسرائیل و حماس و حمله هوایی و زمینی کوبنده با هدف قرار دادن نوار غزه است، اگرچه با ادامه حملات، هنوز اطلاعاتی پیرامون ان‌که ارتباط کشتی‌هایی که طی حملات حوثی‌ها هدف قرار گرفته‌اند با اسرائیل ضعیف‌تر شده یا نه، وجود ندارد.

حوثی‌ها بلافاصله مسئولیت حمله به الجسره را بر عهده نگرفتند.

شرکت اطلاعاتی خصوصی آمبری نیز وقوع این حمله را تایید کرد.

آمبری گفت: «گزارش‌ها حاکی از آن است که گلوله به سمت چپ کشتی اصابت کرده و یک کانتینر بر اثر برخورد به داخل دریا سقوط کرده است. این حمله باعث آتش در عرشه شد.»

عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا که بر خطوط کشتیرانی خاورمیانه نظارت دارد نیز این حمله را تأیید کرد و به کشتی‌ها هشدار داد که احتیاط کنند. آن‌ها اعلام کردند که این آتش‌سوزی تلفات جانی نداشته است.

کشتی الجسره توسط شرکت کشتیرانی آلمانی هاپاگ لوید اداره می‌شود که از اظهار نظر فوری خودداری کرد. مشخص نیست که این حمله شامل یک پهپاد یا موشک بوده است.

آمبری خاطرنشان کرد که هاپاگ لوید «دفاتری در بنادر اسدود، حیفا و تل آویو اسرائیل دارد.»

روز پنجشنبه، حوثی‌ها یک موشک بالستیک شلیک کردند که به کشتی کانتینری که در حال عبور از تنگه بود اصابت نکرد.

یک روز قبل از آن، دو موشک شلیک شده از قلمرو تحت کنترل حوثی‌ها، به سمت یک تانکر تجاری مملو از سوخت جت ساخت هند در نزدیکی تنگه کلیدی باب المندب شلیک شد اما به هدف اصابت نکردند. همچنین دوشنبه شب در نزدیکی این تنگه، موشکی توسط حوثی‌ها به یک نفتکش با پرچم نروژ در دریای سرخ پرتاب شد.

در روزهای اخیر و در حالی که جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل می‌شود، کشتی‌های جهانی به طور فزاینده‌ای هدف قرار گرفته‌اند.

فروپاشی آتش‌بس و از سرگیری حمله زمینی و حملات هوایی تنبیهی اسرائیل به غزه، خطر حملات دریایی بیشتر را افزایش داده است.

به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، تنگه باب المندب در باریک‌ترین نقطه خود تنها 29 کیلومتر (18 مایل) عرض دارد و ترافیک را به دو کانال برای محموله‌های ورودی و خروجی محدود می‌کند. نزدیک به 10 درصد از کل نفتی که در دریا معامله می‌شود از این تنگه عبور می‌کند. تخمین زده می‌شود که سالانه یک تریلیون دلار کالا از این تنگه عبور می‌کند.

در نوامبر، حوثی‌ها یک کشتی حمل‌ونقل خودرو مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ در نزدیکی یمن توقیف کردند. شورشیان هنوز این کشتی را در نزدیکی شهر بندری حدیده نگه می‌دارند. به طور جداگانه، یک کشتی کانتینری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی نیز مورد حمله یک پهپاد مشکوک ایرانی در اقیانوس هند قرار گرفت.

آتش‌بس آزمایشی و جداگانه بین حوثی‌ها و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که به نمایندگی از دولت تبعیدی یمن می‌جنگند، ماه‌هاست که علی‌رغم جنگ طولانی این کشور برقرار است. 

این اتفاقات نگرانی‌ها را برانگیخته است که هر گونه درگیری گسترده‌تر در دریا - یا حمله تلافی‌جویانه بالقوه نیروهای غربی - می‌تواند دوباره آن تنش‌ها را در فقیرترین کشور جهان عرب شعله‌ور کند.