به گزارش اکوایران، کره شمالی روز یکشنبه یک موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد و آن را پاسخی به نمایش قدرت نظامی به رهبری ایالات متحده خواند؛ از جمله ورود یک زیردریایی هسته‌ای به سواحل کره جنوبی که پیونگ‌یانگ آن را به عنوان «پیش نمایش یک جنگ هسته‌ای» محکوم کرد.

به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، این موشک به سمت دریا در سواحل شرقی کره شمالی پرتاب شد و پس از طی کردن حدود 570 کیلومتر در اقیانوس سقوط کرد.

به نوشته رویترز، این پرتاب پس از هشدار مقامات سئول و توکیو، مبنی بر اینکه کره شمالی در حال آماده شدن برای آزمایش موشکی، از جمله آزمایش یکی از دوربردترین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود در این ماه است، انجام شد.

تمامی فعالیت‌های موشکی بالستیک کره شمالی توسط قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع شده است، اگرچه پیونگ یانگ از آن به عنوان حق حاکمیتی برای دفاع از خود، دفاع می‌کند.

کمتر از نیم ساعت پس از پرتاب، رسانه‌های دولتی کره شمالی بیانیه‌ای از وزارت دفاع منتشر کردند که در آن از «گانگسترهای نظامی» در ایالات متحده و کره جنوبی به دلیل افزایش تنش با انجام رزمایش، نمایش قدرت و برنامه‌ریزی جنگ هسته‌ای انتقاد شده بود.

در بیانیه این وزارتخانه، به ورود زیردریایی اتمی یو‌اس‌اس میسوری آمریکا به شهر بندری بوسان کره جنوبی در روز یکشنبه اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است: «نیروهای مسلح کره شمالی تلاش ایالات متحده و نیروهای دست نشانده‌اش برای شعله‌ور کردن جنگ هسته‌ای را به طور کامل خنثی خواهند کرد و در نتیجه صلح و امنیت در شبه جزیره کره را تضمین خواهند کرد».

این بیانیه همچنین از کره جنوبی و آمریکا به دلیل برگزاری نشست گروه مشورتی هسته‌ای خود در واشنگتن در روز جمعه انتقاد کرد، و آن را بخشی از تلاش‌های این متحدان برای ساده سازی برنامه ریزی برای جنگ خواند.