به گزارش اکوایران، اسرائیل برای جنگ زمینی جدید علیه حزب الله برنامه‌ریزی می‌کند. به نظر می‌رسد با ویران شدن غزه، ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای ورود به لبنان هستند.

به نوشته تایمز، ارتش اسرائیل نقشه‌هایی را برای حمله به جنوب لبنان طراحی کرده که علی‌رغم درخواست‌های متحدان غربی برای خویشتن‌داری تل‌آویو، خطر تشدید بیش‌تر جنگ در خاورمیانه را محتمل‌تر  می‌کند.

بر اساس این طرح،  ارتش اسرائیل می‌خواهد نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان را به سمت شمال در جهت رودخانه لیطانی به عقب سوق دهد، خطی که برای هر دو طرف اهمیت نمادین دارد.

یک افسر ارشد ارتش اسرائیل به تایمز گفته: آنچه در جنوب [در مواجهه با حماس] اتفاق افتاد نسبت به آنچه ممکن است آن‌ها [حزب‌الله] در مناطق شمالی انجام دهند، هیچ است. سیاست ما این است که جنگ را به آن‌سوی مرز بکشانیم.

تصمیم درباره حمله زمینی به جنوب لبنان در نهایت به عهده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل و کابینه جنگ این رژیم خواهد بود، اما جاناتان کانریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که احتمال دارد دیگر هرگز وضعیت به روز‌های قبل از هفتم اکتبر بازنگردد. به گفته او: «ارتش آماده است. رئیس ستاد ارتش نقشه‌ها را تایید کرده و تاریخ‌هایی را برای آماده‌سازی اعلام کرده است».

به نوشته تایمز، در کابینه جنگ، نتانیاهو بیش از همه نگران درگیری در جبهه‌ای جدید است. اما یوآو گالانت، وزیر دفاع، نسبت به حزب‌الله رویکردی تهاجمی در پیش گرفته و تهدید کرده است که اگر نیروهای حزب‌الله به آن‌سوی رود لیطانی منتقل نشوند، اسرائیل از هر ابزاری برای رسیدن به هدف خود استفاده خواهد کرد.

رود لیطانی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در درگیری کوتاه اسرائیل و لبنان در ۲۰۰۶، قطعنامه سازمان ملل مقرر کرد که تمامی نیرو‌های مسلح در لبنان به شمال این رود منتقل شوند؛ بجز نیرو‌های صلح‌بان سازمان ملل و ارتش رسمی لبنان. اما حزب‌الله به این دلیل که اسرائیل به تصرف بلندی‌های جولان پایان نداد، از خارج کردن نیروهایش از مرز خودداری می‌کند.

در همین شرایط، فرماندهی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) اوضاع در جنوب لبنان را با توجه به افزایش تنش‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل، «بحرانی» و «خطرناک» توصیف کرد.

ژنرال «آرولد لازارو ساینز»، فرمانده نیروهای یونیفیل گفته: «همانطور که همه می‌دانند، اوضاع کنونی بحرانی، پیچیده و خطرناک است». لازارو گفت که یونیفل به دنبال حفظ وضعیت کنونی و مهم‌تر از همه، ایفای نقش میانجی میان طرفین است تا از «اشتباهات محاسباتی» که می‌تواند منجر به درگیری شود، جلوگیری کند.