به گزارش اکوایران، بر اساس یک ارزیابی اطلاعاتی محرمانه که روز دوشنبه منتشر شد، به نظر می‌رسد که تلاش‌های دولت‌های خارجی برای هدف قرار دادن انتخابات میان دوره ای 2022 ایالات متحده در مقایسه با انتخابات 2018 افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، هیچ دستور شناخته شده‌ای از سوی هیچ یک از رهبران خارجی مبنی بر «یک کمپین نفوذ جامع و همه جانبه دولتی» مانند آنچه روسیه در سال 2016 انجام داد، وجود ندارد. اما این ارزیابی ادعا کرده که چین، روسیه، ایران و کوبا همگی تلاش کردند به نپعی در انتخابات کنگره در سال 2022 مداخله کنند.

به گفته سی‌ان‌ان، جامعه اطلاعاتی با اطمینان بالا ارزیابی می‌کند که چین «تلاش‌ها را برای تأثیرگذاری بر تعداد انگشت شماری از رقابت‌های میان‌دوره‌ای که اعضای هر دو حزب سیاسی ایالات متحده در آن شرکت می‌کنند، به طور ضمنی تأیید کرد» - احتمالاً به عنوان بخشی از یک سری دستورالعمل‌های رهبران حزب کمونیست چین از سال 2020 برای «تشدید تلاش برای تأثیرگذاری بر سیاست ایالات متحده و افکار عمومی به نفع چین.»

بر اساس این ارزیابی، چین تلاش‌های خود را برای تشدید شکاف‌های سیاسی-اجتماعی تشدید کرد، اما همچنان بیشتر بر تلاش‌ها برای حمایت یا تضعیف تعداد کمی از نامزدهای خاص بر اساس این که پکن مواضع سیاست‌شان را به نفع خود می‌دانست، تمرکز کرد. بر اساس این گزارش، رهبران حزب «مکرراً به مقامات دستور داده‌اند که بر کنگره تمرکز کنند، زیرا پکن متقاعد شده است که کنگره مرکز فعالیت‌های ضد چینی است».

با این حال، «پکن تقریباً به طور قطع انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده را فرصتی برای به تصویر کشیدن مدل دموکراتیک ایالات متحده به‌عنوان بی‌نظم، ناکارآمد و غیردموکراتیک می‌نگریست و مکرراً پیام‌های (جمهوری خلق چین) را برای برجسته کردن اختلافات ایالات متحده در مورد مسائل اجتماعی، مانند سقط جنین و کنترل بر استفاده از اسلحه، هدایت می‌کرد.

نتیجه گیری آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر اینکه چین در فعالیت‌های نفوذ در انتخابات فعال‌تر بوده است، با گزارش‌های شرکت‌های فناوری مطابقت دارد. تحلیلگران مایکروسافت در ماه سپتامبر هشدار دادند که عوامل مظنون چینی از تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی برای تقلید از رای‌دهندگان آمریکایی به صورت آنلاین و برانگیختن بحث در مورد موضوعات سیاسی تفرقه انگیز استفاده کرده‌اند.

گزارش اطلاعاتی ایالات‌متحده می‌گوید که مقامات چینی احتمالاً اختیار بیشتری برای انجام عملیات‌های نفوذ داشتند، زیرا معتقد بودند که در انتخابات میان‌دوره‌ای تحت نظارت کمتری قرار داشتند و خطر هرگونه اقدام تلافی جویانه ایالات متحده کمتر از سال 2020 بود.

جامعه اطلاعاتی همچنین با اطمینان بالا ارزیابی کرد که روسیه نیز در عین حال به دنبال تحقیر حزب دمکرات قبل از انتخابات میان دوره‌ای و تضعیف اعتماد به انتخابات بود که به احتمال زیاد حمایت ایالات متحده از اوکراین را تضعیف می‌کند.

جامعه اطلاعاتی دریافت که کرملین «تحقیق و تحلیل گسترده‌ای از مخاطبان آمریکایی انجام داده است» و جمعیت‌شناسی، روایت‌ها و پلت‌فرم‌های کلیدی را که معتقد است در تقویت پیام روسیه مؤثر است، شناسایی کرده است. بر اساس این ارزیابی، که یافته‌ها را برخی از «صریح‌ترین گزارش‌ها تا به امروز در مورد عملیات نفوذ متمرکز بر روسیه» توصیف می‌کند، در میان آن مخاطبان «حوزه‌های رأی‌دهی ایالات متحده بودند که معتقد بودند با تأکید روسیه بر «ارزش‌های سنتی» موافق‌تر هستند.»

این ارزیابی همچنین تایید می‌کند که مقامات نظامی روسیه پیشنهاد کرده‌اند که خروج روسیه از شهر خرسون اوکراین را تا روز بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2022 به تعویق بیاندازند تا «پیروزی محسوسی برای یک حزب سیاسی ایالات متحده پیش از انتخابات نداشته باشند.»

این ارزیابی نشان می‌دهد که بازیگران روسی عموماً به دنبال تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک غربی بودند، با «قضاوت در مورد درستی انتخابات میان‌دوره‌ای، از جمله با ادعای آسیب‌پذیر بودن نرم‌افزار رأی‌گیری، و این که آمریکایی‌ها انتظار داشتند تقلب انتخابات میان‌دوره‌ای را تضعیف کند، و دموکرات‌ها انتخابات را بدزدند.»

این ارزیابی همچنین به فعالیت‌های ادعایی نفوذ ایران در انتخابات میان‌دوره‌ای اشاره کرده و مدعی شده که تهران به دنبال سوء‌استفاده از شکاف‌های اجتماعی و تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک ایالات متحده است، اما تلاش‌هایش با اولویت‌های دیگر، از جمله نیاز به مدیریت ناآرامی‌های داخلی محدود شده است.

به‌طور کلی، مقامات اطلاعاتی دریافتند، بازیگران خارجی از تلاش‌های چالش‌برانگیز فنی برای تغییر آراء خودداری می‌کنند و در عوض به دنبال تأثیرگذاری بر انتخابات ایالات متحده از طریق آسیب رساندن به درک عمومی از درستی نتایج بودند.

جامعه اطلاعاتی همچنین دریافت که سایر کشورها - از جمله کوبا - در تلاش‌های محدودتری برای حمایت یا تضعیف نامزدهای خاص، ظاهراً به تمایل نامزد برای پیشبرد سیاست‌هایی که با منافع آن کشور همسو است، دست زدند.

این ارزیابی تأثیری که کمپین‌های تأثیرگذاری ممکن است بر نتیجه انتخابات 2022 داشته باشد را مورد مطالعه قرار نداد.