در ایران کم نیستند پرونده‌هایی که حتی بعد از حکم قطعی دادگاه درباره آن‌ها،‌ حرف و حدیث‌ درباره‌‌شان به پایان نمی‌رسد. بسیاری از صاحب‌نظران شدت این وضعیت در ایران را به ضعف جامعه مدنی ربط می‌دهند. به‌طور مشخص نبود رسانه‌های مستقل،‌ شناخته‌ شده و پرسابقه‌ای که در فضایی آزاد و با دست‌رسی به اطلاعات مهم بتوانند به‌عنوان نمایندگان جامعه این قبیل مسائل را تجزیه‌وتحلیل و ادعاها را راستی‌آزمایی کنند، سبب می‌شود آحاد مردم خود را در مقابل روایت‌های رسمی و غیررسمی بدون امکان راستی‌آزمایی ببینند.

ولی‌الله سیف یکی از همین چهره‌های پر پرونده است. او یکی از چهره‌های نظام بانکی است که فارغ از دوره ۵ ساله ریاستش بر بانک مرکزی، دوره‌های متعددی هم بر بانک‌های دولتی ریاست کرده است. افراد دیگری هم هستند که بر بانک‌های متعدد ریاست کرده باشند اما هیچ‌کدام به اندازه سیف پرونده قضایی علیه خود ندیده‌اند.

سیف توضیح جالبی در این خصوص می‌دهد که شنیدن آن برای افرادی که به تجزیه‌وتحلیل روندهای سیاسی و اداری ایران علاقه‌دارند خالی از فایده نیست.

این توضیحات سیف مباحث مربوط به پرونده او در نوسانات ارزی دوره ریاستش بر بانک مرکزی را در بر نمی‌گیرد چرا که این گفت‌وگو تا پیش از نهایی شدن حکم آن دادگاه انجام شد. 

 

کامل این گفت‌وگو را اینجا ببینید: