به گزارش اکوایران، اوکراین با کاهش ذخایر تسلیحات و عدم تضمین کمک بیشتر ایالات متحده وارد سال جدید می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، با نزدیک‌شدن به سومین سال جنگ اوکراین، قانونگذاران آمریکایی که برای تصویب بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید برای کیف به بن‌بست رسیده‌اند، قبل از ترک واشنگتن برای تعطیلات سال نو، از تلاش برای دستیابی به توافقی با مخالفان کمک به اوکراین دست کشیدند.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا در روز سه‌شنبه اذعان کرد که تلاش‌های لحظه آخری برای دستیابی به توافقی با جمهوری‌خواهان به زمان بیشتری نیاز دارد. قانونگذاران جمهوری‌خواه در ازای اعطای کمک‌ها به کیف، خواستار تصویب سیاست‌های مرزی و مهاجرتی برای ایالات متحده سخت‌تری شده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از تأخیر پیش‌آمده در تأمین مالی اوکراین استفاده کرد و گفت که نیروهایش «ابتکار عمل» در میدان نبرد را به دست گرفته‌اند. او افزود که اوکراین «متحمل خسارات سنگینی شده و تا حد زیادی ذخایر نظامی خود را از دست داده است».

در بیانیه مشترک سه‌شنبه شب، شومر و میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان درسنا گفتند: «مسائل چالش برانگیز باقی مانده است، اما ما متعهد به رسیدگی به نیازها در مرز جنوبی و کمک به متحدان و شرکایمان برای مقابله با تهدیدات جدی در اسرائیل، اوکراین و هند و اقیانوس آرام هستیم».

آن‌ها در ادامه افزودند: «سنا اجازه نخواهد داد که این چالش‌های امنیت ملی بی‌پاسخ بماند».

تأخیر در کمک‌های ایالات متحده به اوکراین یکی دیگر از نشانه‌های بارز کاهش حمایت متحدان کیف محسوب می‌شود. اتحادیه اروپا تصویب بسته کمکی ۵۰ میلیارد یورویی را به دلیل مخالفت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان به تعویق انداخت.

پنتاگون گفت که ۳۰ دسامبر، بودجه‌اش برای ارسال تسلیحات آمریکایی جدید به اوکراین تمام خواهد شد؛ مگر اینکه کنگره بودجه جدید را تصویب کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در هفته گذشته شخصاً به کنگره ایالات متحده رفت تا از قانون‌گذاران آمریکایی درخواست کند بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمکی که جو بایدن برای کمک به کیف درخواست کرده بود را تصویب کنند. روز سه‌شنبه، زلنسکی به خبرنگاران گفت که مطمئن است آمریکا به اوکراین «خیانت» نخواهد کرد.