به گزارش اکوایران،  رئیس‌جمهور فرانسه گفت که مبارزه با تروریسم به این معنا نیست که اسرائیل غزه را با خاک یکسان کند.

به نوشته گاردین، امانوئل ماکرون در مصاحبه با شبکه فرانس۵، با اشاره به واکنش اسرائیل به حمله حماس در 7 اکتبر گفت که هدف اسرائیل از مبارزه با تروریسم به این معنا نیست که باید غزه را با خاک یکسان کند.

ماکرون به این شبکه تلویزیونی گفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم این ایده ریشه‌دار شود که مبارزه مؤثر با تروریسم مستلزم مسطح کردن غزه یا حمله بی‌رویه به جمعیت غیرنظامی است».

رئیس‌جمهور فرانسه از اسرائیل خواست که از این واکنش دست بردارد «زیرا مناسب نیست، زیرا ارزش زندگی همه یکسان است و ما از آنها دفاع می‌کنیم».

ماکرون ضمن اذعان به «حق [ادعایی] اسرائیل برای دفاع از خود و مبارزه با تروریسم»، گفت فرانسه خواستار حفاظت از غیرنظامیان و «آتش‌بسی بشردوستانه» است.

حماس روز چهارشنبه اعلام کرد که 20000 نفر در غزه کشته شده‌اند که عمدتاً زنان و کودکان هستند.

ماکرون بارها از اجرای کمپین نظامی اسرائیل در غزه انتقاد کرده و در اوایل ماه میلادی جاری هشدار داده بود که هدف اعلام شده این رژیم برای نابودی حماس ممکن است یک دهه طول بکشد و «خشم افکار عمومی در منطقه» را برانگیزد.

وی در سخنانی در کنفرانس آب و هوایی Cop28 در دبی، گفته بود که مقامات اسرائیلی باید از اهداف خود در غزه «تعریف دقیق‌تر» داشته باشند و افزود که پاسخ مناسب به یک گروه تروریستی «بمباران کردن تمام قابلیت‌های غیرنظامی» نیست.

اگر چه این اظهارات ماکرون مورد انتقاد اسرائیل قرار گرفت، اما حمایت بی‌قیدوشرط او از اسرائیل پس از حملات حماس در 7 اکتبر، رهبران عرب و همچنین برخی از دیپلمات‌های فرانسوی را ناامید کرد و انتقاد آن‌ها را از اینکه پاریس سیاستی مستقل‌تری از واشنگتن در مورد اسرائیل اتخاذ نکرده، برانگیخت. انتقاد فزاینده کنونی او از اسرائیل به نظر می‌رسد واکنش تل‌آویو را به دنبال داشته باشد.