به گزارش اکوایران، در تلاشی جدید برای اعمال فشار اقتصادی بر مسکو، ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که بانک‌های خارجی را که از جنگ روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند، تحریم خواهد کرد. این در حالی است که مسکو در حال تنوع بخشیدن به تعاملات اقتصادی خود از غرب به سمت چین است.

به نوشته گاردین، بر اساس یک فرمان اجرایی که روز جمعه به امضای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواهد رسید، ایالات متحده مجاز خواهد بود تا علیه مؤسسات مالی حامی صنعت دفاعی روسیه تحریم‌های ثانویه وضع کند.

یک مقام ارشد به شرط ناشناس ماندن گفت که ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد جهان، به موسسات مالی این پیام را می‌فرستد که آن‌ها «یک انتخاب بسیار جدی پیش رو دارند.»

به گفته این مقام آمریکایی، «در نهایت، تقریباً برای هر بانکی در جهان باید بین ادامه فروش مقدار کمی کالا و خدمات به مجتمع نظامی-صنعتی روسیه یا متصل ماندن به سیستم مالی ایالات متحده، یکی را انتخاب کنند.»

اما از زمانی که حمله فوریه 2022 به اوکراین منجر به موجی از تحریم‌های غرب شد، روسیه به دنبال کاهش اتکا به دلار، یورو و ین بوده است.

با خروج موسسات غربی از زمان آغاز جنگ، بزرگترین بانک‌های چین میلیاردها دلار اعتبار به یوان به روسیه داده‌اند.

در حالی که بانک‌های اروپایی و آمریکایی مستقیماً در روسیه سرمایه گذاری نمی‌کنند، این مقام آمریکایی ابراز امیدواری کرد این بانک‌ها بتوانند شرکای فعال خود در این کشور را تحت فشار قرار دهند.