به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی که بعد از ظهر امروز شنبه دوم دی ماه 1402، در «کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین» سخنرانی می‌کرد، نسبت به حملات در غزه انتقاد کرد و گفت: «توقف فوری حملات به غزه»، «رفع محاصره این منطقه و بازکردن گذرگاه‌ها برای امدادرسانی» و همچنین «ایجاد صندوق ویژه برای کمک به بازسازی غزه» از ضرورت‌ها و اولویت‌های اصلی برای کمک به مردم این منطقه است.

به نقل از ایلنا، او با انتقاد شدید از توطئه آمریکایی‌ها مبنی بر کوچ اجباری ساکنین غزه و انفعال سران کشورهای دنیا، افزود: بارها در دیدارها، مذاکرات و مکالمات با روسای کشورها تأکید کرده‌ام که آنان که به خدا، وجدان بشری و یا تاریخ اعتقاد دارند در قبال سکوت امروز خود چگونه می‌خواهند پاسخگو باشند!

تحلیل از مبدا هفتم اکتبر کاملا نادرست است

رئیسی در بخشی از اظهارات رئیسی گفت: تحلیل مساله فلسطین از مبدا هفتم اکتبر را کاملا ناقص و نادرست است. او افزود: مسئله فلسطین را باید از تاریخی که انگلیسی‌ها برای اشغال این سرزمین و کشتار و آوارگی فلسطینیان اقدام کردند تا امروز که ۷۵ سال از تداوم کشتار، جنایت و آدمکشی در این سرزمین از سوی صهیونیست‌ها می‌گذرد، تحلیل کرد.

رئیسی گفت: صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر فقط بیش از ۲۰۰ نفر را در کرانه باختری به شهادت رسانده‌اند، در حالی که مردم در این منطقه برخلاف ادعا و بهانه رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه مسلح هم نیستند. در غزه نیز روزی بر مردم نمی‌گذشت مگر اینکه شاهد تخریب، تجاوز، شکنجه و کشتار از سوی رژیم صهیونیستی بودند.

اشغالگری حق مالکیت نمی‌بخشد

رئیس دولت سیزدهم افزود: اگر بخواهیم عامل وقوع عملیات طوفان الاقصی را معرفی کنیم، باید بگوییم عامل وقوع این عملیات ۷۵ سال جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و به ستوه آمدن مردم فلسطین است. طبق هیچ اصل حقوقی تداوم اشغال، اشغالگری را مشروع و به اشغالگر حق مالکیت نمی‌دهد، بلکه راهکار رفع اشغالگری اخراج، مجازات و اجبار اشغالگر به پرداخت خسارت است.

رئیسی با تاکید بر اینکه اشغالگری حتی اگر ۷۵ سال از آن بگذرد، باز هم مشروعیت نمی‌یابد، گفت: کسانی که به دنبال مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی هستند باید پاسخ دهند که در کدام مکتب حقوقی تداوم اشغالگری به آن مشروعیت یا مالکیت می‌بخشد.