به گزارش اکوایران، دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا هشدار داده است که بریتانیا تشدید فعالیت‌های به ادعای او «مخرب » ایران در خاورمیانه یا در خاک بریتانیا را تحمل نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه بریتانیا در اولین مصاحبه روزنامه‌ای خود پس از بازگشت به دولت، حماس، حوثی‌ها و حزب‌الله را «نیابتی‌هایی» برای ایران توصیف کرد که در سطح «بسیار بالا» از «خطر و ناامنی» در سراسر جهان نقش دارند. این در حالی است که تهران نیابتی خواندن نیروهای مقاومت منطقه را رد کرده است.

به گزارش تلگراف، در تشدید قابل توجه رویکرد سختگیرانه بریتانیا، نخست وزیر سابق به تلگراف گفت که باید به ایران «پیام بسیار واضحی مبنی بر اینکه این تشدید تنش تحمل نخواهد شد» ارسال شود. او ادعا کرده که بریتانیا با متحدان خود برای «توسعه مجموعه‌ای از اقدامات بازدارنده واقعاً قوی» علیه تهران همکاری خواهد کرد.

کامرون پس از سفر هفته گذشته به فرانسه، ایتالیا، اردن و مصر  که طی آن درباره ایران از جمله در دیدار یک ساعته با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفتگو کرد، این گفتگو را انجام داد.

 کامرون همچنین با بیان رویکردی که قصد دارد برای اولین بار در بسیاری از حوزه‌های سیاستی اتخاذ کند گفت از زمانی که به عنوان نخست‌وزیر، «دوران طلایی» روابط با پکن را اعلام کرده بود «چیزها تغییر کرده‌اند.» او افزود: «ما با چین تهاجمی‌تر و مدعی‌تر روبرو هستیم.»

کامرون تصدیق کرد که کمک‌های گذشته به غزه توسط حماس برای ساخت تونل‌ها یا برای «چیزهای بدتر» استفاده شده بود، اما اصرار داشت که تدارکات کنونی در انتظار تحویل، «غذا، آب، دارو و سرپناه» است.

او گفت که انتظار دارد بریتانیا سال آینده حداقل 2 میلیارد پوند دیگر را برای حمایت نظامی از اوکراین هزینه کند و افزود: «فکر می‌کنم به طور بالقوه می‌توانیم بهتر از این کار کنیم.»

دیوید کامرون «تهدید ایران» را به عنوان یکی از پنج «بحران» مهمی که در کنار جنگ روسیه و اوکراین، درگیری در خاورمیانه، تروریسم و ​​تغییرات آب و هوایی، «زمان فوق العاده سختی برای جهان ایجاد می‌کند» معرفی کرد.  او ادعا کرده که «بسیار مهم است که اول از همه، جمهوری اسلامی ایران یک پیام فوق‌العاده واضح دریافت کند که این تشدید تنش تحمل نخواهد شد. ثانیاً، ما باید با متحدانمان کار کنیم تا مجموعه‌ای واقعا قوی از اقدامات بازدارنده علیه ایران ایجاد کنیم، و مهم است که این کار را انجام دهیم. سطح خطر و ناامنی در جهان در مقایسه با سال‌ها و دهه‌های گذشته در سطح فوق‌العاده‌ای قرار دارد و تهدید جمهوری اسلامی ایران نیز بخشی از این تصویر است.»

 کامرون گفت که او «بسیار نگران» حملات حوثی‌ها است «زیرا آزادی کشتی‌رانی و امنیت دریایی نه تنها برای بریتانیا، بلکه در واقع کل جهان بسیار مهم است.»

در اوایل ماه جاری، نخست وزیر سابق تحریم جدیدی را برای ایران اعلام کرد که شامل هدف قرار دادن حمایت تهران از حماس به عنوان بخشی از موج اولیه اقدامات بود.

بریتانیا همچنین کشتی‌های جنگی را برای پیوستن به «عملیات نگهبان سعادت» می‌فرستد، یک ائتلاف دریایی بین‌المللی که توسط ایالات متحده برای کمک به محافظت از ترافیک تجاری در برابر حملات جنبش حوثی‌های یمن تشکیل شده است.

اما هشدار کامرون حاکی از آن است که بریتانیا آماده است تا در صورت ادامه تشدید تنش‌ها، اقدامات بیشتری از جمله تحریم‌های جدید انجام دهد. او افزود: «من فکر می‌کنم اولین کاری که باید انجام شود این است که عملیات نگهبان سعادت را آغاز کنیم، که ما در آن شرکت می‌کنیم، و دومین کاری که باید انجام دهیم هشدار بسیار واضح به حوثی‌ها و حامیان ایرانی آنهاست که ما این حملات مداوم به حمل و نقل را تحمل نمی‌کنیم.»