به گزارش اکوایران، ایالات متحده در برنامه خود برای فردای پس از جنگ غزه، امیدوار است با تشویق تشکیل دولت جدید و آموزش نیروهای امنیتی آن، راه را برای حکومت تشکیلات خودگردان فلسطینی بر این منطقه هموار کند.

رفت‌وآمد به دفتر عباس و مانع بزرگ

با این همه، تاکنون واشنگتن در یکی از اولین مراحل با چالش روبرو شده است: «متقاعد‌کردن اسرائیل برای رفع انسداد دستمزد کارکنان تشکیلات مورد نیاز برای جلوگیری از فروپاشی قدرت آن».

به نوشته واشنگتن پست، در هفته‌های اخیر، مقامات آمریکایی به المقاطعه، منطقه مرکزی تشکیلات خودگردان محمود عباس، رئیس‌جمهور ۸۸ساله فلسطین در کرانه باختری اشغالی، رفت‌وآمد داشته‌اند. مقامات فلسطینی و آمریکایی می‌گویند که با نگاه به افزایش نقش تشکیلات در غزه پساجنگ، آن‌ها برای ایجاد تغییر و انتصاب چهره‌های جدید در مناصب کلیدی تلاش کرده‌اند تا وجهه نامحبوب تشکیلات در میان فلسطینی‌ها را بهبود بخشند.

مقامات فلسطینی در ابتدا از ایده بازگشت به قدرت در غزه پساجنگ که حماس از سال ۲۰۰۷ کنترل آن را در دست دارد، مخالفت کردند. اما آن‌ها به تدریج نسبت به این فرصت نادر برای ایجاد وحدت بین کرانه باختری و نوار غزه تمایل یافتند.

به گفته یک مقام کاخ سفید، دولت بایدن در حال گفتگو با فلسطینی‌ها و اعضای جامعه بین‌الملل درباره «دولت جدید و تازه‌نفس در کنار عباس و زیر نظر عباس» است.

تردید در تلاش‌های واشنگتن

اما مقامات فلسطینی گفته‌اند که می‌خواهند چنین تلاش‌هایی با «افق سیاسی» روشن برای تشکیل کشور فلسطین مرتبط باشد. در زمانی که کابینه راستگرای فعلی اسرائیل در قدرت است، آن‌ها نسبت به توانایی ایالات متحده برای ارائه هر چیزی تردید دارند.

جنگ غزه

توقف تلاش‌های ایالات متحده برای آزادسازی ۱۴۰ میلیون دلار پول مالیات فلسطین برای غزه که از زمان حمله ۷ اکتبر حماس مسدود شده است، کمکی به افزایش اعتماد تشکیلات نکرده است

نبیل ابورودینه، معاون نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «آمریکایی‌ها درباره فردای جنگ صحبت می‌کنند. اما حتی اگر ما توافق کردیم، چگونه می‌توانیم آن را اجرا کنیم؟ سیاست اسرائیل تضعیف تشکیلات است نه تقویت آن».

در خارج از مقر تشکیلات خودگردان فلسطین، به گاردهای ریاست‌جمهوری که لباس قرمز بر تن دارند، دستمزدی داده نشده است. همچنین سایر نیروهای فلسطینی که ایالات متحده امیدوار است ستون فقرات نیروی امنیتی غزه را تشکیل داده یا کارمندان این تشکیلات در غزه نیز چیزی دریافت نکرده‌اند.

ابورودینه گفت: «ما حتی نمی‌توانیم حقوق سربازان و کارمندان خود را پرداخت کنیم».

معاون نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان گفت وقتی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در اوایل ماه جاری برای دیدار با عباس وارد کرانه باختری شد، به نظر می‌رسید که او در مورد اولین قدم برای تأمین دستمزدها خوش‌بین است.

ایالات متحده قصد داشت به اسرائیل اجازه دهد تا افراد تشکیلات را مجدداً بازرسی کرده تا مطمئن شود که آن‌ها هیچ ارتباطی با حماس یا حمله ۷ اکتبر ندارند. اما وزیر دارایی راست اسرائیل وعده داده که «حتی یک مثقال» هم برای حقوق کارمندان تشکیلات منتقل نخواهد شد.

صبری صیدام، مشاور عباس و عضو کمیته مرکزی فتح، حزبی که تشکیلات خودگردان فلسطین را رهبری می‌کند، گفت که برنامه‌های مقامات فلسطینی برای دریافت درآمد مالیاتی به هم ریخته است. روز جمعه، کمیسیون اروپا اعلام کرد که با بسته کمکی ۱۳۰ میلیون دلاری برای کمک به جبران معوقه‌ها وارد عمل خواهد شد.

صیدام که بیش از ۴۴ عضو خانواده بزرگ خود در حمله اسرائیل به غزه را از دست داده است، گفت که نقطه شروع باید آتش‌بس باشد. او گفت: «اتلاف وقت به اسرائیل فضای بیشتری برای نابودی این سرزمین می‌دهد».

رهبری نامحبوب و بدبینی در رام‌الله

پیش از ۷ اکتبر، گمانه‌زنی‌ها در مورد گزینه‌های جانشینی عباس شایع بود. بر اساس نظرسنجی اخیر مرکز فلسطین برای تحقیقات سیاست و بررسی، او که در میان فلسطینی‌ها بسیار نامحبوب است، پس از حملات حماس شاهد کاهش محبوبیت بیشتری بود.

محمود عباس

این نظرسنجی نشان داد که حدود ۸۸ درصد از فلسطینی‌ها خواهان استعفای عباس هستند که نسبت به سه ماه قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است. در همین حال، محبوبیت حماس در کرانه باختری از ۱۲ درصد به ۴۴ درصد افزایش یافته و در غزه نیز اندکی افزایش داشته است.

این مقام کاخ سفید گفت که ایالات متحده در درخواست‌های خود برای تغییر تشکیلات، تجویزی در مورد جایگزینی عباس نداشته است.

با این حال، درخواست‌های ایالات متحده رام‌الله را بدبین کرده است. صیدام گفت که آمریکا همیشه این ذهنیت استعمارگرایانه را دارد که می‌گویند: «ما برای رهبری شما تصمیم می‌گیریم، این ما هستیم که اساساً استراتژی شما را طراحی می‌کنیم، به شما می‌گوییم چگونه زندگی کنید، به شما می‌گوییم چگونه نفس بکشید و به شما می‌گوییم چگونه زمین خود را اداره کنید».

با افزایش محبوبیت حماس، علاقه بین‌المللی کمی به برگزاری انتخابات در فلسطین وجود دارد؛ حتی اگر در بحبوحه جنگ برگزار شود. ابورودینه گفت: «ما نمی‌توانیم هر کسی را به عنوان رهبر منصوب کنیم. هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید که چه کسی نخست‌وزیر جدید خواهد بود».

فرصتی برای تغییر

رقبای عباس این لحظه را فرصتی برای تغییر می‌دانند.

کرانه باختری

ناصر القدوه، برادرزاده یاسر عرفات، رهبر سابق فلسطین گفت: «ما باید راه‌حلی پیدا کنیم که شامل کناره‌گیری عباس باشد». القدوه که مدت‌ها به عنوان جانشین احتمالی عباس مطرح است، اکنون پس از انتقاد علنی از او در تبعید خودخواسته به سر می‌برد. القدوه افزود: «فکر می‌کنم بازیکنان بین‌المللی می‌دانند که این افراد (تیم عباس) نمی‌توانند این کار را انجام دهند».

یکی از دیپلمات‌های غربی گفت که تغییرات رهبری باید با نقشه راهی روشن برای راه‌حل دو کشوری برای حل مناقشه همراه باشد. این دیپلمات خاطرنشان کرد: «اما قبل از آن، منطقی است».

این دیپلمات گفت: «اوضاع کرانه باختری شکننده بوده و ما در حال بازی با آتش هستیم. با تحت فشار قرار دادن عباس که به شدت ضعیف، خسته و پیر است، با خطر فروپاشی همه چیز مواجهیم».

مشخص نیست که چهره‌های جدید بتوانند تغییر زیادی در مشروعیت از دست رفته تشکیلات ایجاد کنند. تشکیلات که در سال ۱۹۹۴ بر اساس توافقنامه صلح اسلو بین اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین عرفات ایجاد شد، در ابتدا به عنوان نهادی موقت در مسیر تشکیل کشور فلسطین محسوب می‌شد.

اما در حالی که تشکیلات برخی از ویژگی‌های یک دولت را داراست، اما تحت اشغال اسرائیل عمل می‌کند و همکاری امنیتی آن با قدرت اشغالگر به این معنی است که بسیاری از فلسطینی‌ها معتقدند که به اجرای اراده اسرائیل کمک می‌کند.

سیف عاقل، یکی از رهبران جوانان فتح گفت: «مردم تشکیلات خودگردان فلسطین را نگهبان اشغالگران می‌دانند. جوانان سرخورده به مقاومت مسلحانه که توسط مقامات ممنوع شده است، دوباره روی می‌آورند». با این حال، به گفته او، هر رهبری که از بیرون تحمیل شود، غیرقابل‌قبول است.

مقامات گفتند که ایالات متحده در هماهنگی با متحدان خود امیدوار است که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن، نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین را برای مسئولیت‌های امنیتی در غزه آموزش دهد. اما توافقی حاصل نشده است.

عاقل گفت: «اگر جنگ به زودی متوقف نشود، هیچ چیزی برای اداره‌کردن باقی نخواهد ماند. اسرائیلی در حال نابودکردن تمام غزه هستند».