به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور بلاروس روز دوشنبه گفت که روسیه استقرار محموله‌های تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را به کشورش تکمیل کرده است، اقدامی که نگرانی‌های شدیدی را در لهستان و سایر کشورهای منطقه ایجاد کرده است.

رئیس‌جمهور الکساندر لوکاشنکو در نشست بلوک اقتصادی تحت رهبری مسکو در سن پترزبورگ گفت که استقرار این محموله‌ها در ماه اکتبر تکمیل شده است، اما جزئیاتی درباره تعداد سلاح ارسال شده یا محل استقرار آنها ارائه نکرد.

به گزارش ای‌بی‌سی، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، که برای استفاده در میدان جنگ در نظر گرفته شده‌اند، در مقایسه با کلاهک‌های هسته‌ای بسیار قوی‌تر که برای موشک‌های دوربرد نصب می‌شوند، برد کوتاه و بازدهی پایینی دارند. روسیه اعلام کرد که کنترل آن‌هایی را که به بلاروس می‌فرستد حفظ خواهد کرد.

لوکاشنکو گفته است که میزبانی از سلاح‌های هسته‌ای روسیه در کشورش به منظور جلوگیری از تجاوز لهستان، یکی از اعضای ناتو است. لهستان در مبارزه با تهاجم روسیه به همسایه اوکراین، حمایت نظامی، بشردوستانه و سیاسی ارائه می‌دهد و در تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه و بلاروس شرکت می‌کند.

نیروهای روسیه مستقر در بلاروس در روزهای آغازین جنگ از شمال به اوکراین حمله کردند، اما مشخص نیست که نیروهای بلاروس در آن حمله شرکت کرده باشند.