منصور براتی، پژوهشگر مسائل اسرائیل در این رابطه به «اکوایران» گفت:« احتمال پایان یافتن عمر سیاسی بنیامین نتانیاهو بعد از جنگ بسیار زیاد است. نتانیاهو پیشتر ملقب بود به آقای امنیت و یکی از موفق‌ترین بخش‌های کارنامه وی به امنیت مربوط می‌شد. وی به رقبایش اعلام کرده بود او تنها کسی است که می‌تواند امنیت اسرائیل را بدون اینکه به فلسطینی‌ها یا آمریکایی‌ها امتیازی دهد، حفظ کند. »

وی افزود:« اما به دنبال هفت اکتبر و ضربه‌ای که اسرائیلی‌ها در آغاز جنگ دریافت کردند تمام این ادعاهای نتانیاهو نقش بر آب شد. حتی اخیرا مشخص شده که تحلیل‌های امنیتی رژیم اسرائیل نیز بسیار نادرست بوده است.»

براتی توضیح داد:« به عنوان مثال یک فایل صوتی مربوط به صحبت‌های نتانیاهو برای تقریبا پنج ماه قبل از جنگ منتشر شده که در جلسه داخلی حزب لیکود درباره وضعیت حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه گفته بود" ما در دو جنگ 2021 و دو، سه روزی که ابتدای 2023 با آنها جنگیدیم، استعداد و توانمندی نظامی این گروه‌ها را از بین بردیم و بازدارندگی اسرائیل بسیار بالا است". وی مدعی شده بود که گروه‌های فلسطینی نمی‌توانند برای اسرائیل هیچ چالش خاصی ایجاد کنند. »

به گفته این پژوهشگر، این ادعاها بیانگر تحلیل‌های نادرست نتانیاهو و دست اندرکاران حزب لیکود از شرایط است و با در نظر گرفتن این مسائل می‌توان نتیجه گرفت که نتانیاهو بعد از جنگ احتمالا دچار مشکل خواهد شد.

یوم‌کیپور تکرار می‌شود؟

براتی با اشاره به جنگ یوم کیپور در سال 1973 گفت:« در آن جنگ نیز اسرائیلی‌ها غافلگیر شدند؛ اگر چه بعد از حدود 20 روز در جنگ پیروز شدند اما پیروزی باعث نشد که رهبران اسرائیل در آن زمان و جناح حاکم که چپ‌ها بودند تبرئه شوند و اعلام پیروزی کنند. درواقع 4 سال بعد از آن جنگ، برای نخستین بار جناح راست در انتخابات اسرائیل پیروز شد و نخست‌وزیر وقت گلدا‌مایر، یک سال بعد دادگاهی شد و برای همیشه از صحنه سیاست کنار رفت. البته اشخاص دیگر مانند رئیس ارتش، وزیر دفاع و رئیس اطلاعات ارتش هم دادگاهی شدند و انتظار می‌رود که همین اتفاق بعد از این جنگ بار دیگر در اسرائیل رقم بخورد.»

نتانیاهو راه فرار ندارد

پژوهشگر مسائل اسرائیل با بیان این که احتمال اینکه نتانیاهو بتواند از این شکست فرار کند و مسئولیت را بر گردن دیگران بیاندازد، خیلی کم است، توضیح داد:« نتانیاهو یک بار توئیتی منتشر کرد تحت این عنوان که وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی بود که از حمله مطلع شوند؛ اما به دلیل انتقاداتی که از او شد، مجبور شد توئیت را حذف کند. لذا نخست وزیر فعلی اسرائیل احتمالا نتواند از مسئولیت شکست در روز هفت اکتبر فرار کند.»

 

کامل این گفت‌وگو را اینجا ببینید: