به گزارش اکوایران، وزیر دفاع اسرائیل نسبت به خطر فزاینده درگیری منطقه‌ای در خاورمیانه در میانه افزایش تنش‌ها با ایران هشدار داد.

به نوشته فایننشال‌تایمز، یوآو گالانت روز سه‌شنبه به یک کمیته پارلمانی گفت که اسرائیل در یک «جنگ چند عرصه‌ای» از هفت منطقه مورد حمله قرار گرفته است که او آن‌ها را غزه، کرانه باختری، لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران معرفی کرد.

او گفت: «ما قبلاً در شش مورد از این عرصه‌ها واکنش نشان داده‌ایم و عمل کرده‌ایم و در اینجا به صریح‌ترین شکل می‌گویم - هر کسی که علیه ما اقدام کند یک هدف بالقوه است، هیچ مصونیتی برای کسی وجود ندارد.»

اسرائیل در پی حمله غافلگیرانه حماس، علیه این گروه اعلام جنگ کرد و به سرعت عملیات نظامی گسترده‌ای را در کرانه باختری اشغالی علیه حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی آغاز کرد.

اسرائیل همچنین در سراسر مرز مشترک خود با حزب‌الله در لبنان تبادل آتش داشته است که این رویدادها در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

روز دوشنبه یک ژنرال ارشد ایرانی مستقر در سوریه در یک حمله هوایی اسرائیلی به شهادت رسید. تهران وعده داده که اسرائیل تاوان این اقدام را پرداخت خواهد کرد. با این حال مشخص نیست که آیا اسرائیل خاک یمن یا عراق را هدف قرار داده باشد یا خیر.

ftcms7941f805-a36c-49ed-892a-073

حملات آمریکا در عراق

اظهارات گالانت پس از آن بیان شد که ایالات متحده در اواخر روز کریسمس مدعی شد که سه تاسیسات نیروهای منطقه‌ای در عراق را مورد حمله قرار داده است. ظاهراً این حمله به تلافی حمله پهپادی در اوایل روز به پایگاه نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در اربیل، شمال عراق، انجام شد که در آن یک سرباز آمریکایی به شدت مجروح شد. مقامات عراقی اعلام کردند که در حملات آمریکا یک نفر کشته و 18 تن دیگر زخمی شدند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که او و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا «در انجام اقدامات لازم برای دفاع از ایالات متحده، نیروهای ما و منافع ما تردید نخواهند کرد».

آستین افزود: «در حالی که ما به دنبال تشدید درگیری در منطقه نیستیم، متعهد و کاملاً آماده هستیم تا اقدامات لازم بیشتری را انجام دهیم».

در همین حال انصارالله (حوثی‌ها) در هفته‌های اخیر حملات خود را علیه کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند تشدید کرده‌اند و کشتی‌های تجاری را مجبور به تغییر مسیر به دور شاخ آفریقا کرده‌اند.

در بحبوحه افزایش تلفات نظامی اسرائیل و محکومیت فزاینده بین المللی بحران انسانی در غزه، مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر گفته‌اند که جنگ علیه حماس زمان بر است. آن‌ها همچنین هنوز تمایلی به تغییر اهداف بلندپروازانه اعلام شده خود در ابتدای درگیری ندارند.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال ادعا کرد که «پیش‌نیاز صلح» با غزه، «نابودی» حماس و «نظامی‌زدایی» این منطقه است. نتانیاهو با رد هرگونه نقش آتی برای تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری نوشت: «در آینده قابل پیش‌بینی، اسرائیل باید مسئولیت اصلی امنیتی غزه را بر عهده بگیرد.»

گالانت روز سه شنبه در اظهارات خود به کمیته پارلمانی افزود که این یک «جنگ طولانی و سخت» خواهد بود، اما به ادعای او موجه است. وی گفت: «ما باید روشن کنیم که هر کسی چنین حرکتی (مانند حمله 7 اکتبر) را انجام دهد مجازات خواهد شد. چه ماه‌ها طول بکشد و چه سال‌ها، این موضوع باید به پایان برسد.»