به گزارش اکوایران، شرایط می‌توانست بی‌اندازه بدتر باشد. اما دور ماندن از لبه پرتگاه در سال 2023 فقط بحران‌های گسترده را تا سال 2024 به تعویق انداخته است. دنیای پس از کووید فرسوده است، پول نقد ندارد، اما در نهایت بیش از چند دهه گذشته پر از مشکلات است.

آن‌چه همه این‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد یک ابرقدرت متزلزل است که در بهترین حالت گیج از انتخابات ریاست جمهوری است و در بدترین حالت خود را در اختلافات رای گیری و افراط گرایی سیاسی دو پاره می‌کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، این احتمال که ایالات متحده با تروماهای خود درگیر شود، هر خطری را تشدید می‌کند. پاسخ ژئوپولتیکی ایالات متحده وجود نخواهد داشت و به جاه‌طلبی اقتدارگرایانه دامن می‌زند یا نظم جهانی را وارونه می‌کند. 2024 می‌تواند سال 2023 را منطقی و هوشیار جلوه دهد.

در انتظار تصمیم افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل

اولاً، مهم است که احساس آرامش کنیم که جنگ غزه هنوز به آن درگیری منطقه‌ای منجر نشده است که بسیاری از آن می‌ترسیدند. به نظر می‌رسد که جنبش حزب‌الله دخالت خود در جنگ را تا کنون به تبادل آتش تلافی‌جویانه قابل مدیریت و قابل پیش‌بینی در اطراف مرز بین لبنان و اسرائیل محدود کرده است. 

رهبری آن ممکن است محاسبه کرده باشد که درگیری با اسرائیل منجر به بمباران گسترده لبنان، کاهش محبوبیت این گروه در سرزمین مادری و تضعیف بیش‌تر موقعیت جنوب لبنان را در پی خواهد شد. هم‌چنین احتمالا متحدین این جنبش هم به دنبال درگیری گسترده با اسرائیل نباشند.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا آن را تکه تکه کرد دیگر متعهد نمانده است. این کشور با سرعتی فراتر از تصورات اورانیوم را غنی می‌کند. آیا برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند چالش بعدی منطقه باشد؟ untitled

اولین تصمیم مهم در سال 2024 ممکن است از سمت راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل گرفته شود. آیا کابینه از این لحظه اتحاد نسبی داخلی و حمایت عمومی ایالات متحده برای نادیده گرفتن همه توصیه‌های متحدانش و تلاش برای حمله به حزب الله استفاده می‌کند؟

اسرائیلی‌ها ممکن است به واسطه حمله 7 اکتبر به اندازه کافی قانع شده باشند که خسارات احتمالی ناشی از امواج اجتناب‌ناپذیر موشک‌هایی که حزب‌الله در پاسخ ارسال می‌کند را تحمل کنند. ایالات متحده با توجه به نمایش عمومی وحدت، ممکن است مجبور به کمک نظامی شود. اما خسارات وارده به هر دو طرف و تلفات غیرنظامیان نجومی خواهد بود. و سیاستمداران اسرائیل در حال حاضر احتیاط نشان نمی‌دهند. این درگیری بالقوه از زمان جنگ 2006 اسرائیل و حزب‌الله شکل گرفته است، و هر سال که می‌گذرد، درک این مسئله بیشتر روشن می‌شود که وقتی جنگ شروع شود، مهیب خواهد بود و شاید بهتر است از آن اجتناب شود. اما آیا این محاسبات برای اسرائیل تغییر کرده است؟

بزرگ‌ترین بحران امنیتی جهانی؛ اوکراین به زیر کشیده می‌شود؟

با وجود خاورمیانه، بزرگ‌ترین بحران امنیتی جهانی هم‌چنان تهاجم روسیه به اوکراین است. توقف کمک‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال حاضر به روحیه اوکراینی‌ها و احتمالاً ارزیابی آن‌ها از آن‌چه می‌توانند امیدوار باشند در زمستان و بهار آینده به آن دست پیدا کنند، آسیب رسانده است. میلیاردها دلاری که ناتو برای ضدحمله تابستانی اوکراین هزینه کرد، به نتایجی که برای مقابله با تأثیرات احتمالی آشفتگی انتخاباتی ایالات متحده در سال 2024 نیاز بود، نرسید.

اکنون، اوکراین بسیج 500000 سرباز دیگر برای تقویت تلفات خود در خط مقدم بازی را بررسی می‌کند، در حالی که روسیه در امواج ماموریت‌های انتحاری، مجرمان مجرب و آموزش دیده را می‌فرستد که به گفته اوکراینی ها برخی از آنها مواد مخدر مصرف کرده‌اند. تحمل مسکو در برابر درد، ارزش کمی که برای زندگی انسان قائل است، با صبر و تصمیم‌گیری تک قطبی‌اش ترکیب می‌شود تا آن را دوباره در میدان نبرد احیا کند. بعید است که ارتش روسیه ناگهان تبدیل به ارتشی شود که ناتو در سال 2021 از آن می‌ترسید. اما می‌تواند اوکراین را به زیر بکشد، زمین‌های اوکراینی را که آزاد شده بود پس بگیرد، و به طرز وحشیانه‌ای در جایی که متحدان غربی خسته می‌شوند ادامه دهد.

جنگ اوکراین

واضح است که کی‌یف در زمستان آینده با یک بحران وجودی روبرو خواهد شد و بدون کمک غرب دوام نخواهد آورد. نمی‌تواند به مقیاس چالش‌هایی که با آن روبه‌رو است اعتراف کند، مگر اینکه از سوی برخی جمهوری‌خواهان ایالات متحده به عنوان یک بازنده، نالایق بودجه ایالات متحده شناخته شود.

در یک کنفرانس مطبوعاتی اخیر، از ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور، در مورد رابطه او با رئیس ستاد ارتش، والری زالوژنی، سوال شد. او گفت که روی آن موضوع کار می‌شود. اما حتی پرسیدن این سوال عمق شکاف‌ها را در دولت آشکار می‌کند.

سال 2023 در روسیه و اوکراین نیز سالی بود که در آن بدترین‌ها  محقق نشدند. اوکراین بارها با موشک، هواپیماهای بدون سرنشین و سربازان پیاده به سرزمین اصلی روسیه حمله کرد و متوجه شد که مسکو قادر به انجام انتقام آخرالزمانی نیست که مدت‌ها بود تهدید می‌کرد در صورت به خطر افتادن حاکمیتش، خواهد گرفت. چالش غرب این است که به این ضعف روسیه توجه داشته باشد، اما بی‌پروا کرملین را به عنوان یک ببر کاغذی نادیده نگیرد.

در سال 2023، ولادیمیر پوتین نیز با جدی‌ترین چالش پیش روی حکومت خود مواجه شد. شورش 48 ساعته به رهبری یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، که به‌عنوان یک مناقشه بین فرماندهان نظامی آغاز شد و به یک حرکت نظامی به مسکو تبدیل شد، لکه‌ای آشکار در قدرت کرملین باقی نگذاشته است. اما نخبگان روسیه اکنون مطمئناً اسطوره شکست ناپذیری پوتین را درک می‌کنند و همچنین می‌دانند که کار خائنان و تمام اطرافیانشان می‌تواند به یک سانحه هوایی ختم شود.

خیره کننده است که پوتین از این تهدید علیه حاکمیت خود با آرامش و بدون اغتشاش عمومی پایدار جان سالم به در برد. اما این واقعیت که تلاش برای کودتا اصلاً اتفاق افتاد، باید ماهیت قدرت «عمودی» غیرقابل نفوذ او را تغییر داده باشد.

بحران‌های جنگ به سال 2024 موکول شده است. ما در سال آینده در خواهیم یافت که آیا تجدید حیات روس‌ها در خط مقدم، پیش‌بینی یک استراتژی است که باعث پیشرفت آن‌ها می‌شود، یا فقط یک افزایش موقت ثروت.

ما همچنین خواهیم آموخت که آیا کمک‌های غرب در حال تمام شدن است یا نه و این موضوع چقدر سریع به فروپاشی اوکراین تبدیل می‌شود. و همچنین خواهیم آموخت که آیا نخبگان کیف - که تا به حال با وجود شکاف زلنسکی و زالوژنی به طرز چشمگیری محکم بوده‌اند - می‌توانند کشور را بر درگیری‌های فردی مقدم قرار دهند و ابتکار عمل را دوباره به دست بگیرند.

خطرات امنیت اروپا بسیار زیاد است. دستاوردهای روسیه در اوکراین، مسکو را به مرزهای ناتو نزدیک‌تر می‌کند و تمایل غرب به تفرقه و تباهی را به طرز دردناکی آشکار می‌کند. معیار اصلی واکنش غرب به این بحران همیشه سرسختی آن بود و این در کمتر از دو سال کاهش یافته است. واقعا لحظه ناامید کننده‌ای است.

زمان به سرعت برای پکن در حال گذر است

یک نقطه روشن کوچک این است که چین با وجود مانورهای نظامی بیشمار در اطراف تایوان و در دریای چین جنوبی در اطراف فیلیپین هنوز به تایوان حمله نکرده است. در بحبوحه بحران جمعیتی به شکل پیری جمعیت و کاهش نیروی کار، و همراه با آن، یک رویارویی نهایی اقتصادی احتمالی، زمان به سرعت برای پکن در حال گذر است. رویای چینی شی‌جین‌پینگ ممکن است برای تحقق مشکل داشته باشد، و این می‌تواند منجر به افراط در سیاست خارجی شود.

چین

تایوان سال آینده به پای صندوق‌های رای می‌رود و سرنوشت آن – در حالی که بایدن علناً متعهد شد برای دفاع از این کشور سربازان ایالات متحده را بفرستد– همچنان کارت مهم دهه‌های آینده است.

وضعیت قدرت‌های هسته‌ای جهان به همان اندازه که تا به حال بوده است، مخوف است. ما در مورد آشفتگی در ایالات متحده، روسیه، چین و اسرائیل صحبت کرده‌ایم. هند به روندهای نگران‌کننده اقتدارگرایانه و ملی‌گرایانه علاقه دارد. پاکستان دوباره شاهد یک شورش اسلام گرا است که با بحران های سیاسی در حال چرخش همراه است. و کره شمالی مهمات توپخانه قدیمی را به مسکو می‌دهد تا بتواند اروپای شرقی را گلوله باران کند و بر فراز ژاپن راکت شلیک کند.

فرا رسیدن سال 2024 به این معنا نیست که ما نیاز به حفاری پناهگاه‌هایی در حیاط خلوت یا نقل مکان به جنوب آرژانتین داریم. اما جهان را در مکانی مخاطره‌آمیزتر از آنچه در دهه‌ها دیده‌ایم رها می‌کند. خبر خوب این است که بدترین اتفاق امسال رخ نداده است، بنابراین ممکن است در سال آینده یا هرگز اتفاق نیفتد.