به گزارش اکوایران، چین روز جمعه دونگ جون، فرمانده سابق نیروی دریایی را به عنوان وزیر دفاع جدید خود معرفی کرد تا جایگزین وزیر پیشین شود که چهار ماه پیش از دید عموم ناپدید شد.

به نوشته رویترز، این انتصاب در حالی صورت می‌گیرد که شی جین پینگ، رئیس جمهورچین، در تلاش برای تبدیل این کشور به یک قدرت برتر جهانی، به دنبال ارتقا ارتش است- هدفی که بسیاری از همسایگان آن را نگران کرده است.

نقش وزیر دفاع چین این است که چهره عمومی ارتش آزادیبخش خلق در تعامل با رسانه‌ها و نیروهای مسلح سایر کشورها باشد.

یکی از عناصر حیاتی کار او، تعامل با ارتش ایالات متحده برای کاهش خطر درگیری بر سر تایوان و دریای چین جنوبی است، دو نقطه اشتعالی که دونگ 62 ساله با آن‌ها غریبه نیست.

پیش از ریاست نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق و ارتقا به درجه ژنرال در سال 2021، دونگ معاون فرمانده ناوگان تئاتر شرقی بود- که مسئول نبرد برای تایوان است.

او همچنین به عنوان معاون فرماندهی تئاتر جنوبی خدمت کرده است که در دریای چین جنوبی فعالیت می‌کند، منطقه‌ای که چین بر بیشتر آن ادعای مالکیت دارد.

لی مینگجیانگ، محقق روابط بین‌الملل در سنگاپور، گفت: «دونگ با مدیریت برخوردهای نزدیک بین ارتش چین و ایالات متحده آشنا است. در شرایطی که او باید بحران‌های بین دو ارتش را مدیریت کند، این چیز مفیدی است.»

ون تی سونگ، عضو مرکز جهانی چین در شورای آتلانتیک، گفت که انتخاب دونگ می‌تواند نشانه‌ای از ادامه پاک‌سازی‌ها در بخش توسعه تجهیزات و نیروی موشکی باشد. دو وزیر دفاع قبلی که از این دو نیرو برگزیده شده بودند، به طور ناگهانی از انظار عمومی ناپدید شدند.

دونگ جایگزین لی شانگفو می‌شود که پیش از تصدی پست دفاعی در ماه مارس، ریاست بخش تجهیزات و تحقیقات را بر عهده داشت. لی از 25 آگوست در انظار عمومی دیده نشده است. رویترز به نقل از منابع خود گزارش داد که لی به دلیل فساد مربوط به تهیه و توسعه تجهیزات تحت بازجویی قرار دارد.

لی در مدت کوتاه تصدی خود به عنوان وزیر، با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، ملاقات نکرد. این وزارتخانه توضیح داد که واشنگتن ابتدا باید تحریم‌هایی را که در سال 2018 به دلیل نقش وی در خرید هواپیما و تجهیزات روسی علیه لی اعمال کرده بود، لغو کند. دونگ که تحت تحریم‌های ایالات متحده نیست با چنین محدودیتی مواجه نخواهد شد.

ماه گذشته که جو بایدن و شی در سانفرانسیسکو با یکدیگر دیدار کردند، دو رهبر توافق کردند که مذاکرات نظامی سطح بالا را که در آگوست 2022 پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان به تایوان به حالت تعلیق درآمد، از سر بگیرند.