به گزارش اکوایران، این نخستین بار است که یکی از روسای جمهوری آمریکا از طرف ایالت‌ها از شرکت در انتخابات مقدماتی این کشور محروم می‌شود.

دونالد ترامپ که در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا را بر عهده داشت، نتوانست در سال ۲۰۲۰ دوباره رای مردم این کشور را به دست آورد و میدان را به نفع جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا ترک کرد.

با این حال، به سادگی میدان را برای حریف خود خالی نگذاشت. ترامپ مدعی شد که در انتخابات این کشور تقلب شده و در نتیجه آشوبی در کنگره این کشور به راه افتاد که یکی از دلایل حضور اخیر او در دادگاه‌های آمریکا هم بود.

البته ترامپ نه تنها به شورش‌گری در انتخابات سال ۲۰۲۰ محکوم نشده، بلکه حتی مورد چنین اتهامی هم واقع نشده است. با این حال، متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا می‌گوید می‌توان مانع حضور شورش‌گران شد و ترامپ را به عنوان شورشگر، تهدیدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دانسته‌اند.

ماجرای محرومیت ترامپ از شرکت در انتخابات مقدماتی ابتدا با ایالت کلرادو شروع شد و بعد به ایالت مین رسید. حالا این نگرانی برای اعضای کارزار انتخاباتی ترامپ وجود دارد که ماجرا به سایر ایالت‌ها سرایت پیدا کند.

برخی از منتقدان می‌گویند ایالت‌ها نباید چنین اختیاری داشته باشند که مانع حضور کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری شوند چرا که این مسئله دموکراسی را به خطر می‌اندازد. جالب اینجاست که برخی از این منتقدان حتی در دسته منتقدان ترامپ هم قرار دارند با این حال، نمی‌پذیرند که چنین اقدامی از طرف ایالت‌ها صورت بگیرد و‌ چنین کاری را مشروع نمی‌دانند.

در ویدیوی بالا بررسی کرده‌ایم که مشکلات ترامپ در ایالت کلرادو چگونه می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی‌تر و عدم حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شود.