به گزارش اکوایران، شب گذشته صدها معترض به میدان حبیما در تل‌آویو رفتند تا علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات کنند و خواستار برگزاری فوری انتخابات به دلیل مدیریت جنگ جاری در غزه و عدم موفقیت برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده شدند.

به نوشته تایمز اسرائیل، در یکی از اولین تظاهرات بزرگ و آشکار علیه کابینه از زمان آغاز جنگ در 7 اکتبر، تظاهرکنندگان برای «انتخابات، همین حالا» به میدان مرکزی تل‌آویو هجوم آوردند و با بنرهای بزرگ مخالفت خود را با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و ائتلاف تندرو او اعلام کردند.

در یکی از بنرها نوشته شده بود: «فریاد مادران: همین حالا سربازان ما را از غزه بیرون بیاورید»، در حالی که دیگری خواستار «توافق دیپلماتیک» شده بود. یک معترض دیگر بنری در دست داشت که روی آن نوشته شده بود «اگر ما او را پایین نیاوریم، اسرائیل زنده نخواهد ماند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که «حرکتی» به سوی توافق جدید برای آزادی گروگان‌های باقی مانده وجود دارد، اما همچنین تأکید کرد که «نمی‌خواهد انتظارات را افزایش دهد». او ادعا کرد: «حماس انواع اولتیماتوم‌ها را صادر کرده است که ما آن را نپذیرفته‌ایم و اگر توافقی قابل انجام باشد، آن را اجرا می‌کنیم.»

در کنار جاده هابیما، خانواده‌ها و سایر حامیان برای یازدهمین هفته متوالی در میدان خارج از موزه هنر تل‌آویو که اکنون میدان گروگاه‌ها نامیده می‌شود تجمع کردند تا خواهان آزادی گروگان‌ها در غزه شوند. علیرغم انتقادهای شدیدتر از کابینه به دلیل عدم توافق برای آزادی آنها، سازمان‌دهندگان تلاش کرده‌اند تظاهرات را غیرسیاسی نگه دارند.

اعتقاد بر این است که 129 گروگان ربوده شده توسط حماس در 7 اکتبر همچنان در غزه باقی مانده‌اند، هر چند همه آنها زنده نیستند. چهار گروگان قبل از آن آزاد شده بودند و یک نفر توسط نیروهای ارتش اسرائیل رها شد. اجساد هشت گروگان نیز پیدا شده و سه گروگان به اشتباه توسط نظامیان این رژیم کشته شدند. ارتش اسرائیل با استناد به اطلاعات جدید و یافته‌های نیروهای فعال در غزه، کشته شدن 23 نفر از افرادی که هنوز در دست حماس هستند را تایید کرده است.

در تظاهرات روز شنبه در تل آویو، تظاهرکنندگان متعددی پرچم‌های اسرائیل را از جنبش علیه بازنگری قضایی در دوران پیش از 7 اکتبر آوردند که به تظاهرات حسی ضددولتی بخشید، اتفاقی که از زمان حمله سه ماه پیش حماس در اکثر تظاهرات بزرگ غایب بوده است.