به گزارش اکوایران، از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر، خاورمیانه به سمت پرتگاه جنگی منطقه‌ای نزدیک شده است. هفته گذشته نشان داد که چگونه لبه صخره‌ای که منطقه را از پرتگاه حفظ می‌کند، ممکن است در هر لحظه فرو بریزد.

لبه پرتگاه

به نوشته گاردین، چند ساعت پس از شروع جنگ غزه، حزب‌الله لبنان در همبستگی با فلسطینی‌ها حملات به شمال سرزمین‌های اشغالی را آغاز کرده کردند و اسرائیل نیز حملات هوایی به جنوب لبنان را ترتیب داد. نیروهای حوثی یمن نیز به کشتی‌هایی که مالک اسرائیلی داشته یا حتی کوچک‌ترین ارتباطی با اسرائیل داشتند، در دریای سرخ حمله کردند.

با حملات مکرر گروه‌های محور مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق، پنتاگون سریعا واکنش نشان داد و دو ناو هواپیمابر و ناوگروه‌های ضربتی همراه آن‌ها را در منطقه مستقر کرد.

هم‌زمان، کرانه باختری در اعتراض به بمباران غیرنظامیان در غزه به جنب‌وجوش افتاد و شهرک‌نشینان یهودی با سوارشدن بر موج خشم و کینه اسرائیل، زمین فلسطینیان را تصرف کرده و در دل ساکنانش وحشت آفریدند.

هر یک از این صحنه‌های درگیری پتانسیل ایجاد آتشی وحشتناک در خاورمیانه را داشته و چند روز گذشته نشان داد که تشدید تنش‌ها، خواسته یا ناخواسته، می‌تواند اسرائیل را وارد رویارویی آشکار با ایران کرده و ایالات متحده را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

1600

در حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق، سید رضی موسوی، یکی از اعضای ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سوریه خدمت می‌کرد، ترور شد. پس از ترور موسوی، سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «رژیم غاصب و وحشی صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد».

در همین حال، حوثی‌های یمن به سمت ناوهای ائتلاف دریایی «نگهبان سعادت» به رهبری ایالات متحده که برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ تشکیل شده، آتش گشودند. کشتی‌های جنگی آمریکایی ده‌ها پهپاد و همچنین تعدادی موشک بالستیک را سرنگون کردند. فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که واشنگتن با شواهدی که در اختیار دارد، معتقدست که اگرچه این حملات توسط حوثی‌های یمن انجام شده، اما ایران آن را تسهیل کرده است. ادعایی که ایران آن را رد کرده است.

اگر یک کشتی جنگی ایالات متحده مورد اصابت قرار گیرد، جو بایدن برای پاسخی قاطع تحت فشار شدیدی قرار می‌گیرد؛ چرا که او وارد سال انتخاباتی شده و جمهوری‌خواهان به دنبال هرگونه نقطه‌ضعفی از او می‌گردند.

بر کوس جنگ‌طلبی

روز پنج‌شنبه، نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل مقاله‌ای برای روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نوشت و در آن با تشریح دیدگاه بسیاری از جنگ‌طلبان در نهادهای امنیتی اسرائیل و ایالات متحده، ادعا کرد تا زمانی که آن‌ها مستقیما با ایران روبرو نشوند، محکوم به نبردی بی‌پایان با نیروهای محور مقاومت خواهند بود و دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه‌ای را منتشر کرد.

نفتالی بنت

روز جمعه، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد خشونت‌ها در کرانه باختری تشکیل جلسه داد، اما این جلسه به سرعت به بحث در مورد جنگ منطقه‌ای کشیده شد. گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل ضمن انکار خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری رود اردن، با تکرار هشدار مکرر مقامات اسرائیلی مبنی بر اینکه اسرائیل احتمالاً با ایجاد منطقه‌ای حائل در جنوب لبنان، اوضاع را به دست خواهد گرفت، گفت: «وضعیت در شمال اسرائیل در حال حرکت به نقطه‌ای بدون بازگشت است». او افزود: «اگر حملات حزب‌الله ادامه یابد، مجدداً تاکید می‌کنم که وضعیت تشدید خواهد شد و ممکن است به جنگی تمام‌عیار منجر شود». سفیر اسرائیل گفت که لبنان باید پاسخگوی حملاتی باشد که از خاکش انجام می‌شود.

محمد خالد خیاری، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد به اعضای شورای امنیت گفت در حالی که بیشتر تبادل‌های آتش میان اسرائیل و حزب‌الله در اطراف مرز اتفاق افتاده، برخی از حملات در عمق قلمروی آن‌ها انجام شده و شبح یک درگیری بی حد و حصر با پیامدهای ویرانگر برای مردم سایه انداخته است. خیاری افزود: «با ادامه درگیری‌ها در غزه، خطر اشتباه محاسباتی و تشدید بیشتر تنش‌ها در حال افزایش است».

لانا نصیبه، فرستاده امارات متحده عربی در سازمان ملل با ابراز ناراحتی جهان عرب از نبود «تصمیمات جسورانه و شاید دشوار» برای معکوس‌کردن گسترش جنگ به سراسر منطقه، جایگزین آن را احتمال گسترش وضعیت جهنمی غزه به سمت کرانه باختری، اسرائیل، لبنان و سایر بخش‌های خاورمیانه دانست.

کارزار کشتار در کرانه باختری

طبق تخمین سازمان ملل، از 7 اکتبر، ۳۰۴ فلسطینی از جمله ۷۹ کودک در کرانه باختری جان باخته‌اند. خالد الگیندی، کارشناس ارشد مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن معتقد است که تعداد بالای کشته‌های فلسطینی نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی در تلاش برای جلوگیری از قیامی در کرانه باختری در همبستگی با غزه، یک کارزار کشتار راه انداخته‌اند.

کرانه باختری

الگیندی گفت: «اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند از انتفاضه سوم جلوگیری می‌کنند. اما من فکر می‌کنم روشی که پیش گرفته‌اند، احتمالاً بیشتر به آن منجر خواهد شد».

او از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به عنوان عنصری ناپایدار در وضعیت قابل احتراق منطقه یاد کرد. نتانیاهو که اکثراً توسط اسرائیلی‌ها به خاطر نقص‌های امنیتی که به حمله حماس امکان وقوع داد، سرزنش می‌شود، با سقوط از قدرت روبرو است؛ اما تنها زمانی که درگیری‌ها پایان یابد یا حداقل از شدت آن کاسته شود، به چنین فرجامی خواهد رسید. از سوی دیگر، تشدید تنش می‌تواند او را در سمت خود نگه دارد.

الگیندی خاطرنشان کرد: «این نتانیاهو است که شرایط در همه جبهه‌ها از جمله غزه، مرز لبنان و در سراسر منطقه را دیکته می‌کند. این جنگ اوست. اگر اینچنین ادامه یابد، به گسترش منطقه‌ای کل این آشفتگی نزدیک‌تر می‌شویم».