به گزارش اکوایران، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز جمعه گفت که فوری‌ترین دستورکار برای روابط چین و آمریکا ایجاد تفاهم و همکاری صحیح بین دو طرف است و تاکید کرد که این «دیگر یک گزینه نیست... بلکه یک ضرورت» برای جهان است.

به نوشته رویترز، وانگ در یک سخنرانی در مراسمی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و ایالات متحده گفت: همکاری «صحیح‌ترین راه برای کنار آمدن چین و ایالات متحده است.»

وانگ گفت: «می‌توان گفت که همکاری چین و آمریکا دیگر تنها یک گزینه برای دو کشور و حتی برای جهان نیست، بلکه یک امر ضروری است که باید به طور جدی به آن رسیدگی شود».

روابط بین ایالات متحده و چین بر سر طیفی از مسائل از جمله امنیت ملی، مناقشات جهانی، محدودیت‌های تجاری، تغییرات آب و هوایی و تایوان متشنج بوده است.

وانگ گفت چین امیدوار است که ایالات متحده ذهنیت خود را تعدیل کند و «با نگرش برابری و فراگیری» به انتخاب‌های مردم چین و مسیر توسعه چین احترام بگذارد، از جمله هنگامی که این کشور از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند.

وی گفت: «ما حاضریم خود را متعهد به ایجاد یک رابطه باثبات، سالم و پایدار و بر اساس احترام متقابل کنیم.»

وانگ همچنین گفت که توسعه و احیای چین دارای یک «حرکت درون زا قوی» است که به گفته او به این معنی است که چین مسئولیت بیشتری در قبال صلح و توسعه جهان به عهده خواهد گرفت.

وی افزود: «ما قصد نداریم جای کسی را بگیریم، کسی را زیر پا بگذاریم و هیچ قصدی برای هژمونی نداریم.»

ایالات متحده و متحدانش اغلب گفته‌اند که نگران همسویی فزاینده بین چین و روسیه هستند.

در حالی که هر دو کشور به دنبال مدیریت اختلافات خود برای جلوگیری از درگیری هستند، دیپلمات ارشد چین اخیراً به ایالات متحده سفر کرد.

وانگ گفت که در حالی که دو کشور بر پس‌زمینه‌های متفاوتی ساخته شده‌اند، تفاوت‌ها نباید منجر به تقابل شود و نباید در هر پیچ و خم از «چوب تحریم‌ها» برای اعمال قدرت یا هژمونی استفاده شود.

وانگ گفت: «ما باید بر همزیستی مسالمت آمیز پافشاری کنیم و مهمترین چیز مدیریت موثر اختلافات است.»