به گزارش اکوایران، نیروی دریایی هند اعلام کرد که پس از تلاش دزدان دریایی برای ربودن یک کشتی تجاری با پرچم لیبریا در دریای عرب، کماندوهای هندی تمام خدمه را آن نجات داده‌اند؛ اما هیچ دزد دریایی در آن پیدا نکردند.

به نوشته الجزیره، نیروی دریایی شبه‌قاره هند در روز جمعه اعلام کرد که ۲۱ خدمه از جمله ۱۵ هندی کشتی اِم‌وی لیلا نورفولک نجات یافتند.

کمتر از یک روز پس از دریافت تماس اضطراری کشتی‌ربایی در سواحل سومالی، نیروی دریایی هند گفت که نیروهایش در حال انجام عملیات «پاکسازی» در کشتی هستند.

در بیانیه نیروی دریایی هند آمده که این کشتی پیامی را در پرتال عملیات تجارت دریایی بریتانیا ارسال کرده و گفت که پنج تا شش پرسنل مسلح ناشناس عصر پنجشنبه سوار کشتی شده‌اند.

به گفته آمبری، شرکت امنیت دریایی بریتانیا، این کشتی به مقصد خلیفه بن سلمان در بحرین بود. هنوز محموله این کشتی مشخص نیست.

نیروی دریایی ارتش هند افزود: «احتمالاً با هشدار جدی نیروی دریایی، دزدان دریایی تلاش برای ربودن کشتی را متوقف کردند».

نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که کشتی جنگی INS Chennai برای کمک به کشتی لیبریایی مستقر شده و افزود که یک هواپیمای نیروی دریایی نیز روز جمعه از روی کشتی عبور کرده و با آن تماس برقرار کرده است.

نیروی دریایی هند گفت که به تضمین امنیت کشتیرانی تجاری در منطقه همراه با شرکای بین‌المللی و کشورهای دوست متعهد است.

پس از حملات اخیر در این منطقه، هند نظارت خود بر دریای عرب را افزایش داده است.

داده‌های «مرکز فیوژن اطلاعات نیروی دریایی هند» حداقل سه کشتی‌ربایی را در ماه دسامبر نشان می‌دهد. حادثه قبلی در سال ۲۰۱۷ گزارش شده بود.

ابهیجیت سینگ، رئیس ابتکار سیاست دریایی اندیشکده بنیاد تحقیقات آبزرور دهلی‌نو به رویترز گفت: «آغاز دوباره و ناگهانی کشتی‌ربایی و حملات را می‌توان تنها به تمایل دزدان دریایی برای استفاده از این واقعیت نسبت داد که تمرکز نیروهای دریایی ضددزدی دریایی عمدتاً از خلیج عدن به دریای سرخ تغییر کرده است».

در اوایل این هفته، نیروی دریایی هند گفت که تعداد زیادی از شناورهای مظنون در شمال و مرکز دریای عرب را بررسی کرده است.

راجنات سینگ، وزیر دفاع این کشور در ماه گذشته در مورد افزایش نظارت در منطقه گفت: «هند تأمین‌کننده امنیت شبکه در کل منطقه اقیانوس هند است. ما تضمین خواهیم کرد که تجارت دریایی در این منطقه از دریا تا آسمان افزایش یابد».