به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با آغاز سفر دیپلماتیک خود به خاورمیانه با ادعای جاوگیری از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر و جلب حمایت اعراب از حکومت پس از جنگ غزه، با مقامات ارشد ترکیه گفت‌وگو کرد.

به نوشته بلومبرگ، دیپلمات ارشد آمریکایی بعد از ظهر شنبه پس از گفت‌وگو با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار می‌کند.

بلینکن هم‌چنین توقف کوتاهی در یونان انجام خواهد داد و سپس در ادامه تور منطقه‌ای خود از اردن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اسرائیل و کرانه باختری رود اردن دیدار خواهد کرد. در حالی که جنگ غزه وارد چهارمین ماه خود می‌شود، ایالات متحده امیدوار است که ترکیه بتواند از نفوذ خود در خاورمیانه، از جمله در مورد ایران، برای کمک به کاهش احتمال درگیری‌های گسترده‌تر در منطقه استفاده کند.

یک مقام ارشد آمریکایی که بلینکن را در این سفر همراهی می‌کند، گفت واشنگتن می‌خواهد از حمایت آنکارا برای طرح‌هایی درباره نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ استفاده کند.

چهارمین سفر بلینکن به منطقه از زمان شروع جنگ غزه در 7 اکتبر  در حالی انجام می‌شود که خطر جنگ منطقه‌ای جدی‌تر شده است. روز شنبه، پس از شلیک ده‌ها موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی، اسرائیل اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. رگبار موشکی حزب‌الله پس از آن صورت گرفت که یک رهبر حماس طی یک حمله پهپادی به بیروت ترور شد -اقدامی که به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده می‌شود. هم‌چنین انفجارهای مرگبار در ایران که باعث جان باختن حدود 100 نفر شد نیز ممکن است با پیامدهای منطقه‌ای همراه باشد.

مقام ارشد آمریکایی مذکور هم‌چنین گفته که بلینکن این پیام را در سراسر منطقه ارائه خواهد کرد که دولت بایدن علاقه‌ای به تشدید درگیری ندارد، هر چند به حملات علیه نیروها و منافع خود پاسخ خواهد داد. او افزود که واشنگتن از شرکای عرب انتظار دارد که این پیام را به ایران برسانند.