به گزارش اکوایران، به گفته عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه به رسانه‌های محلی، ترکیه انتظار دارد پروژه کریدور زنگزور تا سال 2028 اجرایی شود.

به نوشته خبرگزاری ترند، اورال اوغلو تاکید کرد: «ما این کریدور را غیرقابل جایگزین می‌دانیم.» وی گفت: «بخش آذربایجانی کریدور زنگزور (از باکو تا هورادیز) رو به اتمام است. طول بخش ترکی این کریدور 224 کیلومتر است که در مجموع کل فرآیند ایجاد این کریدور پنج سال طول می کشد، بنابراین تا سال 2028 همه کارها را تکمیل خواهیم کرد.»

وی توضیح داد که ساخت و ساز در بخش هورادیز تا اردوباد (در نخجوان) بدون احتساب بخشی که از خاک ارمنستان می‌گذرد، ادامه دارد.

وزیر حمل و نقل همچنین خاطرنشان کرد که اخیراً پاسخ‌های مثبتی از سوی نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در خصوص این کریدور دریافت شده است، هرچند که قبلاً طرف ارمنی به ابتکار مشابهی واکنش منفی نشان داده بود.

وی گفت: «طول بخش ارمنستانی کریدور زنگزور حدود 43 کیلومتر است که در صورت توافق، طرف ارمنی باید برنامه ریزی و مناقصه انجام دهد تا این کریدور به طور کامل تکمیل شود.»

وی همچنین گفت: «ایران پیشنهاد احداث جاده ای را داده است که آذربایجان را از طریق خاک خود (با دور زدن ارمنستان) به جمهوری خودمختار نخجوان و ترکیه متصل می‌کند و مذاکرات در این زمینه در حال انجام است.»

وی افزود: «کریدور زنگزور کوتاه ترین مسیر از ترکیه برای رسیدن به کشورهای آسیای مرکزی است.»

کریدور زنگزور که توسط آذربایجان پیشنهاد شده است، با هدف ایجاد یک مسیر مواصلاتی بین سرزمین اصلی آذربایجان و منط وعده آغاز به کار کریدور زنگزور تا سال 2028/ وزیر راه ترکیه: کریدور می‌تواند از ایران یا ارمنستان بگذرد قه تحت کنترل آن، نخجوان، از طریق ارمنستان است.

این در حالی است که تهران بارها عنوان کرده که اجازه تغییرات ژئوپلتیکی و مرزی در شمال ایران را نخواهد داد و همچنین ارمنستان نیز عنوان کرده که کریدور در اختیار هیچ کشوری قرار نمی دهد. ایران