به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت غیرنظامیان فلسطینی باید بتوانند به محض فراهم شدن شرایط به خانه خود بازگردند. آنها نمی‌توانند و نباید تحت فشار قرار گیرند تا غزه را ترک کنند.

به نوشته الجزیره، وی اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر آوارگی دست‌جمعی ساکنان غزه را رد کرد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت حملات نیروهای یمنی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ «به مردم سراسر جهان آسیب می‌رساند.»

انصارالله (حوثی‌ها) قول داده‌اند تا زمانی که جنگ در غزه متوقف نشود، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار خواهند داد.

بلینکن با اشاره به ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده گفت: «بیش از 12 کشور به وضوح اعلام کرده‌اند که حوثی‌ها برای حملات آینده مسئول خواهند بود.»

بلینکن همچنین گفت که اسرائیل «حق دارد حماس را هدف قرار دهد و اطمینان حاصل کند که این گروه دیگر نمی‌تواند حمله‌ای انجام دهد»، اما حفاظت از غیرنظامیان «ضروری» است.

او گفت: «با فروکش کردن تدریجی عملیات، مطمئناً اطمینان از آسیب نرسیدن به غیرنظامیان آسان‌تر می‌شود و همچنین اطمینان حاصل می‌شود که کمک‌های بیشتری می‌تواند به افرادی که به آن نیاز دارند برسد.»

بلینکن افزود: «اما همچنین بسیار بسیار مهم است که تا جایی که عملیات ادامه دارد، حملات حول محور حفاظت از غیرنظامیان و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم طراحی شود، نه برعکس. و این نیز بخشی از گفتگوهای ما خواهد بود.»

در همین حال، نخست‌وزیر قطر گفت کشته شدن رهبر حماس در بیروت، مذاکرات برای آزادی گروگان‌‌ها در غزه را دشوارتر می‌کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت کشته شدن یکی از رهبران حماس در حمله پهپادی اسرائیل در بیروت در هفته گذشته بر توانایی دوحه برای میانجی‌گری بین این گروه و اسرائیل بر سر آزادی گروگان‌ها و تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس تأثیر گذاشته است.