به گزارش اکوایران، کاخ سفید اعلام کرده است که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده تا روز سه‌شنبه متوجه نشده بود که وزیر دفاع او، لوید آستین، به سرطان پروستات مبتلا شده است. آستین، که 70 سال سن دارد، از اول ژانویه در مرکز پزشکی نظامی ملی والتر رید بستری شد، واقعیتی که پنتاگون در بیشتر هفته گذشته از مردم، کاخ سفید و کنگره پنهان نگه داشته و باعث واکنش شدید سیاسی شده است.

به گزارش رویترز، معاون آستین، کاتلین هیکس، نیز برای روزها در بی‌اطلاعی نگه داشته شد، حتی پس از آن که در تعطیلات خود در پورتوریکو به او گفته شد که برخی از وظایف آستین را بر عهده بگیرد.

جان کربی سخنگوی کاخ سفید گفت: «او (بایدن) تا   پنجشنبه گذشته اطلاع نداشت که آستین در بیمارستان بستری است. تا صبح امروز به او اطلاع داده نشد که علت اصلی بستری شدن در بیمارستان سرطان پروستات است. هیچ‌کس در کاخ سفید تا امروز صبح نمی‌دانست که آستین وزیر خارجه به سرطان پروستات مبتلا شده است و بلافاصله پس از آن به رئیس‌جمهور اطلاع داده شد.»

آستین و بایدن روز شنبه صحبت کردند و مشخص نبود که چرا بایدن تا روز سه‌شنبه از سرطان پروستات آستین مطلع نشد.

جمهوری‌خواهان این حادثه را به عنوان مدرکی دال بر قصور آستین، ژنرال چهار ستاره بازنشسته که رهبری نیروها در عراق را بر عهده داشت و اولین وزیر دفاع سیاه پوست آمریکا است، می‌دانند.

مایک راجرز، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه در نامه‌ای به آستین نوشت: «با جنگ در اوکراین و اسرائیل، این ایده که کاخ سفید و حتی معاون شما ماهیت وضعیت شما را درک نکرده‌اند، آشکارا غیرقابل قبول است».

آستین در 1 ژانویه پس از تحمل عوارض ناشی از درمان سرطان پروستات در 22 دسامبر، از جمله تهوع همراه با درد شدید شکم، لگن و پا، با آمبولانس به والتر رید منتقل شد. پس از تشخیص عفونت ادراری، آستین در 2 ژانویه به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد.

طبق بیانیه والتر رید، درمان سرطان پروستات آستین در 22 دسامبر مستلزم آن بود که آستین تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد، اما او در آخرین ملاقات خود هوشیاری خود را حفظ کرده است.

والتر رید چشم‌اندازی خوش‌بینانه برای آستین ارائه کرد اما هشدار داد که بهبودی او ممکن است زمان ببرد.

در بیانیه‌ای که پنتاگون منتشر کرد، آمده است: «عفونت او برطرف شده است. او به پیشرفت در بهتر شدن حالش ادامه می‌دهد و ما پیش‌بینی می‌کنیم که بهبودی کامل پیدا کند، اگرچه این روند می‌تواند کند باشد.»