به گزارش اکوایران، به گفته منابع آگاه، ماه گذشته یک نشست محرمانه بین اوکراین، متحدان گروه هفت و گروه کوچکی از کشورهای جنوب جهانی برای جلب حمایت از شرایط کی‌یف برای برگزاری مذاکرات صلح با روسیه برگزار شد.

نشست محرمانه

به نوشته بلومبرگ، نشست مشاوران امنیت ملی که پیش از این فاش نشده بود در 16 دسامبر در عربستان سعودی برگزار شد و پس از گردهمایی‌های گسترده‌تر با هدف مقابله با تلاش‌های مسکو برای ایجاد تفرقه میان اوکراین و متحدانش برای کشاندن آن‌ها به مذاکره برای پایان دادن به جنگ با شرایطی به نفع خود بود.

f7846583eb422e29696c7897d21102e2abecf2bb

هدف از برگزاری محرمانه این نشست تا حدی ایجاد احساس راحتی بیشتر کشورهای شرکت کننده برای حضور در جلسه بود. منابع آگاه گفتند که این شکل از نشست اجازه داد تا یک بحث آزادتر و صریح‌تر در مورد به اصطلاح فرمول صلح اوکراین و برنامه‌هایی برای پیشبرد این روند و همچنین اصول تعامل احتمالی با روسیه در آینده انجام شود.

لغزش در حمایت

در ماه‌های اخیر، در شرایطی که حمله روسیه به سومین سال خود نزدیک می‌شود، حمایت‌های متحدین اوکراین کاهش یافته است. در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بیش از 100 میلیارد دلار کمک حیاتی در فرآیندهای تصویب در واشنگتن و بروکسل متوقف شده، و این در حالی است که ضدحمله اوکراین در سال گذشته نتوانست یک پیشرفت بزرگ در میدان جنگ ایجاد کند.

-1x-1 (1)

در همین حال، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا در اجرای تعهدات خود مبنی بر ارائه سلاح و مهمات بیش‌تر به کی‌یف، آن هم در زمانی که اوکراین با امواج مکرر حملات موشکی روسیه مواجه است، کوتاهی می‌کنند. جنگ اسرائیل و حماس نیز به اختلافات با جنوب جهانی دامن زده است.

پیشرفت کوچک

به گفته افراد آگاه از این جلسه که خواستند نامشان فاش نشود، در آخرین نشستی که در ریاض برگزار شد، هیچ پیشرفت عمده‌ای حاصل نشد. آن‌ها گفتند که اوکراین و متحدان گروه هفت به مقاومت در برابر درخواست‌های کشورهای جهانی جنوب برای تعامل مستقیم با روسیه ادامه دادند.

به گفته افراد آگاه، در حالی که مقامات ارشد هند، عربستان سعودی و ترکیه در نشست دسامبر ریاض حضور داشتند، سایر کشورهای بزرگ جهانی جنوب که به برخی از جلسات گسترده‌تر قبلی آمده بودند  -از جمله چین، برزیل و امارات متحده عربی- نمایندگان خود را نفرستادند.

کیف و متحدان گروه هفت بار دیگر بر دیدگاه خود مبنی بر اینکه صلح عادلانه باید به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین احترام بگذارد، تأکید و استدلال کردند که اهداف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تغییر نکرده و او هیچ نشانه ای از جدیت در مذاکرات اساسی نشان نداده و به توافقات گذشته احترام نمی گذارد. متحدان تصریح کردند که به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد و اتحادیه اروپا و ایالات متحده گفتند که مطمئن هستند که بسته‌های حمایتی مورد توافق تصویب خواهند شد.

گام بعدی

به گفته منابع بلومبرگ، اوکراین و متحدانش نشست دیگری را در هفته آینده پیش از مجمع جهانی اقتصاد در داووس در سوئیس برنامه‌ریزی کرده و از بیش از 100 کشور دعوت کرده‌اند. جلسات قبلی سال گذشته در کپنهاگ، جده و مالت برگزار شد.

کیف می‌خواهد در اوایل سال جاری اجلاس سران برای رسیدن به یک طرح اولیه را برگزار کند و از آن به‌عنوان سکوی پرشی برای ایجاد طرحی بر اساس مجموعه‌ای از اصول توافق شده به‌عنوان مبنایی برای هر گونه گفتگوهای آینده با مسکو استفاده کند.

برخی کشورها بر این باورند که هنوز تا برگزاری نشست سران در سطح رهبران فاصله وجود دارد، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند روسیه را فوراً در این روند مشارکت دهند. پوتین در اوایل دسامبر برای گفتگوهای گسترده از عربستان سعودی دیدار کرد -یک سفر خارجی نادر در بحبوحه انزوای بین المللی که از زمان تهاجم او کلید خورد.

پوتین بن سلمان

یکی از افراد نزدیک به کرملین در پایان سال گذشته پیشنهاد کرد که برخی تماس‌ها در مورد علاقه به توافق آتش‌بس وجود داشته است، اما جزئیاتی ارائه نکرد. هیچ تاییدی در مورد آن وجود ندارد و اوکراین و متحدانش گمان می‌کنند که چنین اقدامی یک ترفند غیرصادقانه کرملین برای تضعیف حمایت از کیف و خرید زمان است.

پوتین در ظاهر برای پایان دادن به جنگ ابراز تمایل کرده است، اما «فقط بر اساس شرایط ما». شرایط او شامل برکناری دولت ولودیمیر زلنسکی و کاهش گسترده توان دفاعی اوکراین است. پوتین در یک رویداد رسانه ای پایان سال در دسامبر گفت: «صلح زمانی حاصل می شود که به اهداف خود دست یابیم». این به معنای غیرنظامی‌سازی و نازی‌زدایی اوکراین و اعلام وضعیت بی‌طرفی از سوی این بازیگر است.

خروج نیروهای روسیه از خاک این کشور، ستون اصلی فرمول صلح اوکراین است. نکات دیگر شامل بازگرداندن کودکان تبعید شده و اسیران جنگی و همچنین تضمین امنیت غذایی و انرژی است.

منابع آگاه گفتند، همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات ریاض حق اوکراین برای دفاع از خود را تصدیق و بر لزوم حمایت از اصول کلیدی سازمان ملل متحد -از جمله احترام به تمامیت ارضی کشورها- و قوانین بین‌المللی توافق کردند.