به گزارش اکوایران؛ رئیس جمهور در جلسه عصر امروز هیات دولت به وزیر آموزش و پرورش ماموریت داد که برای اطلاع و اطمینان خانواده‌ها از وضعیت آموزشی و نمرات دانش‌آموزان گزارشی ارائه کند.

ابراهیم رئیسی در این جلسه بر اهمیت اعتماد خانواده‌ها نسبت به کیفیت مراکز علمی و اطمینان‌بخشی به آنها در رابطه با شرایط آموزشی، تاکید کرد.

اظهارات رئیس دولت سیزدهم در حالی مطرح شد که جدیدترین گزارش وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان در سال‌های اخیر بین 11.5 تا 12.5 بوده که کاهش چشمگیری داشته است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش سوم دی ماه درباره آمار افت معدل دانش‌آموزان در امتحانات خرداد ۱۴۰۲ که اخیرا آمار آن منتشر شده اظهار کرده بود که قیاس آزمون خرداد ۱۴۰۲ با آزمون سال‌های قبل «مع الفارق» است. چراکه این آزمون‌ها با یکدیگر هم‌وزن نبودند و در آزمون خرداد ۱۴۰۲ هدف اصلی آموزش و پرورش تغییر رویکرد بود. در اجرا و تصحیح نیز برای اینکه کوچک‌ترین خطایی انجام نگیرد، دو بار تصحیح الکترونیکی رقم خورد که برای استانداردسازی کامل این اقدام انجام شده است.

محسن زارعی در این باره گفته بود که آنچه در خرداد ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، یک تغییر رویکرد بود، آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور سراسری را یک فرصت دید و این امر را مبنای یک تحول قرار داد.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، در سال‌های قبل نظام دیگری تحت عنوان نظام سنجش در قالب آزمون‌های چهارگزینه‌ای و کنکور در پایان تحصیلات دانش آموزان به عنوان آزمون سرنوشت ساز وجود داشت که آینده دانش آموز را رقم می‌زد.

براساس اظهارات زارعی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور سراسری باعث شد آموزش و پرورش مسیر خود را از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق دانش آموزان سوق دهد، آزمون نهایی خرداد ۱۴۰۲ با رویکردی متفاوت در شیوه اجرا و طراحی سوال برگزار شد چراکه آموزش و پرورش بنا داشت کاملا وضعیت موجود را به نمایش بگذارد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفته بود که آموزش و پرورش خروجی آزمون خرداد ۱۴۰۲ را مبنای تحلیل قرار داد و باید تغییر روش‌های تدریس در دبیران و تغییر در مطالعه دانش آموزان انجام شود تا دانش آموزان خود را برای یادگیری مفهومی و عمیق آماده کنند.

زارعی اظهار کرده بود که سوالات امتحان نهایی طبق اهداف برنامه درسی طراحی می‌شوند تا بدانیم دانش آموزان تا چه میزان به اهداف برنامه آموزشی دست پیدا کرده‌اند.

اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش در حالی مطرح می‌شود که کاهش شدید معدل دانش‌آموزان در خرداد 1402 به علت سخت‌تر شدن سوالات نبوده و طبق گزارش آموزش و پرورش، تنها 11 درصد سوالات سخت بوده، 25 درصد آسان و بقیه متوسط بوده‌اند.