به گزارش اکوایران، گروهی از مقامات سابق ایالات متحده وارد تایوان شدند تا با تسای اینگ ون، رئیس جمهور مستعفی دیدار کنند، مذاکراتی که بهبود اخیر روابط بین واشنگتن و پکن را پس از انتخابات مهم در این جزیره محک خواهد زد.

دفتر او در پیامی نوشت، استفان هدلی مشاور سابق امنیت ملی و جیمز استاینبرگ معاون وزیر خارجه سابق آمریکا صبح دوشنبه با تسای دیدار خواهند کرد.

به گزارش بلومبرگ، وزارت امور خارجه در تایپه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه ایالات متحده «با ما در مورد موضوعات مختلف مهم و چشم انداز آینده روابط تایوان و ایالات متحده تبادل نظر عمیقی خواهد داشت.»

این هیات احتمالاً همچنین با معاون رئیس جمهور لای چینگ-ته، که پکن او را «جدایی طلب» می داند، ملاقات خواهد کرد، اگرچه هیچ اعلام رسمی اعلام نشده است. پیروزی لای در انتخابات روز شنبه به این معنی است که او در ماه مه ریاست جزیره‌ای را بر عهده می‌گیرد که چین متعهد شده است در صورت لزوم با زور آن را تحت کنترل خود درآورد.

ایالات‌متحده معمولاً هیاتی را پس از انتخابات ریاست جمهوری به تایوان می‌فرستد. پکن و واشنگتن در حال حاضر بر سر نتایج انتخاباتی که هو یو-ایه از کومینتانگ، نامزد مطلوب چین در تایوان، در آن دوم شد، با هم اختلاف دارند. سومین نامزدی که متعهد شده بود تلاش کند با پکن گفتگو کند، سوم شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این انتخابات قدرت «سیستم دموکراتیک قوی» تایوان را نشان می‌دهد و گفت که ایالات متحده با او و همه رهبران احزاب در تایوان «برای پیشبرد روابط غیررسمی دیرینه خود» مطابق با سیاست چین واحد ایالات متحده همکاری خواهد کرد.

چین، که مخالف تماس سایر کشورها با دولت تایپه است، با بیان اینکه شکایت دیپلماتیک خود را به دلیل این اظهارات از ایالات‌متحده تسلیم کرده است، واکنش نشان داد. وزارت خارجه چین همچنین گفت که واشنگتن باید «ارسال هرگونه سیگنال اشتباه به نیروهای جدایی طلب «استقلال تایوان» را متوقف کند.»

به گزارش خبرگزاری رسمی شین هوا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، بعدا گفت که نتیجه رای گیری این واقعیت را که تایوان بخشی از چین است تغییر نمی‌دهد. وانگ گفت: «چین در نهایت به اتحاد مجدد کامل خواهد رسید و تایوان به آغوش میهن خود باز خواهد گشت.»

پس از انتخابات، رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن موضع این کشور مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان را تکرار کرد، اظهار نظری که احتمالاً با هدف کاهش نگرانی‌های چین انجام می‌شود.

دیدار بایدن با شی جین پینگ، رهبر چین در ایالات متحده در ماه نوامبر به دو ابرقدرت کمک کرد تا روابط خود را بهبود بخشند. روابطی که بر سر مسائلی از جمله تایوان، تجارت، فناوری و موارد دیگر به پایین‌ترین حد رسیده بود.