به گزارش اکوایران، به دنبال حملاتی که حوثی‌ها در دریای سیاه داشتند و بعد از حملات آمریکا و بریتانیا به یمن، توجه جهان یک بار دیگر به اهمیت و نقش سیاسی و تجاریِ آب‌های جهان معطوف شد.

نشریه اکونومیست به تازگی در گزارشی به بررسی نقش و اهمیت دریاها و اقیانوس‌ها در جهان پرداخته و از مهم‌ترین مناطق آبی در جهان پرده‌برداری کرده است.

براساس گزارش اکونومیست، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نقاط دریایی جهان، دریای سرخ است، جایی که مورد حمله نیروهای یمنی در اعتراض به حملات اسرائیل در غزه، واقع شده است.

یکی دیگر از مناطق دریایی جهان که این روزها توجه را به خود جلب کرده، دریای جنوبیِ چین است. از آن‌جا که تایوانی‌ها بالاخره رئیس‌جمهوری جدید خود را مشخص کردند و به کسی رای دادند که چندان هم‌موضع و موافق با چین نیست، احتمال می‌رود که تنش و درگیری میان چین و تایوان بالا بگیرد و به این ترتیب بعید نیست در این منطقه هم شاهد شکل‌گیری جنگ باشیم. به همین دلیل در حال حاضر یکی از نقاط مهم و حیاتیِ جهان، دریای جنوبی چین است.

به دنبال جنگ و روسیه اوکراین، شاهد تنش‌هایی در دریای سیاه هم بودیم. به این ترتیب دست کم دو منطقه بزرگ و مهمِ دریایی در جهان درگیر جنگ بوده‌اند و یکی دیگر هم ممکن است در آینده دچار جنگ و درگیری شود.

اکونومیست در گزارشش به این نکته اشاره کرده که بخش زیادی از تجارت جهانی در دنیای امروز وابسته به دریاهاست. کشتی‌ها بار زیادی را از مسیرهای دریایی حمل می‌کنند. به این ترتیب اقتصاد جهان برای تداوم حیات خود به امنیت دریاها و اقیانوس‌ها نیاز دارد.

در ویدیوی بالا ضمن اشاره به اعداد و ارقامی که اهمیت دریاها در تجارت جهانی را نشان می‌دهد، به تنها راهکار برای تامین امنیت آب‌های جهان از نگاه اکونومیست پرداخته‌ایم.