به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور لیبرتارین آرژانتین، خاویر میلی، در سخنرانی آتشینی در مجمع اقتصاد جهانی، که نخستین حضورش روی صحنۀ جهانی بود و نهایتاً هم با تشویق گرمی همراه شد، رهبران غربی را به رها کردن «ارزش‌های غرب» متهم کرد. 

به نوشته فایننشال تایمز، روز چهارشنبه، میلی به مخاطبانش در داووس گفت «اینجا آمده‌ام تا به شما بگویم جهان غرب در خطر است ... چون آنهایی که باید از ارزش‌های غربی دفاع کنند، دیدگاه‌هایی را انتخاب کرده‌اند که به سوسیالیسم ختم می‌شود، و در نتیجه به فقر.»

او گفت «سازمان‌های بین المللی» تحت تأثیر «جمع‌گرایی»، «فمینیسم رادیکال» و یک «دستور العمل محیط‌زیستی ... بی‌رحمانه» هستند. 

میلی، آنارکوکاپیتالیست خودخوانده و کارشناس تلویزیونی سابق، در ماه نوامبر و طی بدترین بحران اقتصادی آمریکای جنوبی، با برنامه‌ای ضدنظام مستقر انتخاب شد.

رئیس یک شرکت بزرگ اروپایی هنگام خروج از تالار سخنرانی «تحت تأثیر» سخنرانی میلی قرار گرفته بود.

پیش از سخنرانی، دنیل پینتو، رئیس و مدیر ارشد عملیاتی جی‌پی‌مورگان، گفت دولت جدید آرژانتین «شاید در حال ساخت آغازی جدید برای این کشور و پایان دادن به 80 سال افول اقتصادی باشد.»

با این همه او نسبت به «سال سخت» پیش رو هشدار داد چون برنامه‌های میلی «مستلزم این هستند که جمعیت این کشور مایل باشد درد این {ریاضت} را تحمل کنند.»

سیاست‌های اقتصادی میلی توانسته‌اند حمایت صندوق بین المللی پول را هم جلب کنند. هفتۀ گذشته، کارشناسان فنی این صندوق پرداخت وجوهی به آرژانتین را تأیید کردند و معاون مدیر عاملش، گیتا گوپینات، به فایننشال تایمز گفت این دولت جدید «جسورانه به سوی اصلاح بعضی از ناهماهنگی‌های اقتصاد آنجا حرکت کرده است.»

حضور میلی در داووس، نخستین سفر خارجی‌اش در مقام رئیس‌جمهور، نخستین فرصت او پس از پیروزی شوکه‌کننده‌اش در انتخابات برای این امر بود که دیدگاه الترالیبرالش را به نخبگان جهانی ارائه کند.

میلی در روز چهارشنبه گفت: «آرژانتین به صورت تجربی نشان می‌دهد که فارغ از اینکه چقدر ثروتمندید، یا اینکه چقدر منابع طبیعی دارید ... اگر اقداماتی مخل عملکرد آزاد بازار انجام دهید ... تنها سرنوشت ممکن، فقر است.»

این اقتصاددان لیبرتارین، از زمان ورودش به دفتر ریاست‌جمهوری، سریعاً به دنبال کاستن از کسری بودجۀ آرژانتین و مقررات‌زدایی از اقتصاد این کشور بوده است.

هفتۀ گذشته، صندوق بین المللی پول به برنامه‌های میلی رأی اعتماد داد و کارشناسان فنی‌اش پرداخت چهار میلیارد و هفتصد میلیون دلاری را به برنامۀ وام 43 میلیارد دلاری این کشور تأیید کردند تا بتواند این مبلغ را بابت وام‌های پیشین به این صندوق برگرداند. آرژانتین بزرگ‌ترین وام گیرنده‌شان است. 

این تصمیم منتظر تأیید هیئت مدیرۀ صندوق بین المللی پول است. میلی در روز چهارشنبه و پس از سخنرانی‌اش با مدیرعامل صندوق بین المللی پول، کریستالینا جئورجیِوا، دیدار کرد.

گوپینات ارزش‌زدایی 54 درصدی از پول ملی در دسامبر را یکی از حرکات «جسورانۀ» دولت میلی خواند.

او گفت یک «لنگر مالی قوی» از شروط «مهم» برای بهبود وضعیت است. «و این کاری بود که این دولت انجام داد و دولت‌های پیشین قادر به انجام آن نبودند.» 

سال گذشته، صندوق بین المللی پول گفت‌وگوهای جدی و طولانی را با دولت سابق متمایل به پرونیسم داشت، دولتی که میلیاردها پزو چاپ کرد تا پیش از انتخابات پول‌هایی بپردازد و به صورت عمومی صندوق بین المللی پول را بابت ارزش‌زدایی نامحبوب از ارز این کشور در ماه اوت سرزنش کرد.

هفتۀ گذشته، آرژانتین و این صندوق از هدف‌شان برای رسیدن به مازاد مالی 2 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2024 رونمایی کردند، عددی که پیش‌تر منفی نه دهم درصد بود. این هدف جدید چنین القا می‌کند که کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات‌ها ارزشی حدود 5 درصدی دارد.

بازارها واکنش مثبتی به اقدامات میلی داشته‌اند. اوضاع بسیار پریشان اوراق قرضۀ دلاری 2030 آرژانتین، یکی از نقدشوترین‌ها، از زمان انتخابات نوامبر 22 درصد افزایش داشته‌اند و به 37 درصد رسیده‌اند. 

با این همه، نگرانی‌هایی دربارۀ توانایی این رئیس‌جمهور برای اجرای اصلاحات وجود دارد. حزب میلی، اکثریت را در کنگره ندارد، مسئله‌ای که می‌تواند مانع بعضی از اقدامات مالی‌اش شود و اتحادیه‌های کارگری قدرتمند هم با برنامه‌هایش مخالفند.

تحلیلگران گفته‌اند که احتمالاً این صندوق بودجۀ چشمگیر بیشتری را در اختیار آرژانتین قرار ندهد تا زمانی که میلی بتواند نشان دهد اصلاحاتش پایدارند. 

گوپینات گفت در کشوری که بیش از 40 درصد از جمعیتش در فقر زندگی می‌کند، «مقیاس بزرگ» اصلاحات برنامه‌ریزی شده «تأثیرات بزرگی بر اقتصاد» خواهد داشت. 

او با اشاره به اینکه مقامات اقداماتی حمایتی، از جمله افزایش مزایای فرزند و کمک غذایی، را برای «دورۀ گذار» اعلام کرده‌اند گفت «این چیزی است که باید نسبت به آن محتاط باشیم.» 

«در حال حاضر، به نظر می‌رسد که این دولت و اقداماتش از حمایت بسیاری برخوردارند. فکر می‌کنم این مسئله به رسمیت شناخته شده است که ... دورۀ سختی خواهد بود اما لازم است که این مسیر طی شود تا بشود ... واقعاً به جایی رسید که تورم پایین‌تر بیاید و درآمدها افزایش یابند، {و} بشود افراد بیشتری را از فقر بیرون کشید.»