به گزارش اکوایران، رسانه دولتی کره شمالی روز جمعه اعلام کرد که این کشور در اعتراض به مانورهای نظامی مشترک این هفته‌ی کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن، سیستم تسلیحات هسته‌ای زیردریایی خود را آزمایش کرده است.

به نوشته رویترز، در این گزارش آمده است که آزمایش سامانه «هاییل-5-23» -نامی که کره شمالی روی پهپادهای تهاجمی زیردریایی خود با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای گذاشته است- توسط اتاق فکر وزارت دفاع در آب‌های سواحل شرقی این کشور انجام شد.

سخنگوی این وزارتخانه تمرینات نظامی ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن را دیوانه‌وار خواند و نسبت به «عواقب فاجعه بار» آن هشدار داد.

نیروهای دریایی این سه کشور به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود پاسخ‌های خود به تهدیدات هسته‌ای و موشکی رو به رشد پیونگ یانگ، رزمایش سه روزه خود را تا روز چهارشنبه با حضور ناو هواپیمابر کارل وینسون برگزار کردند.

سخنگوی کره شمالی در بیانیه‌ای گفت: «رویکرد مقابله‌ای ارتش ما با موشک‌های هسته‌ای زیردریایی در حال تکمیل است و اقدامات مختلف دریایی و زیردریایی ما برای بازدارندگی نیروی دریایی آمریکا و متحدانش از مانورهای نظامی خصمانه ادامه خواهد یافت».

این سامانه بدون سرنشین جدید که «هاییل» به معنای سونامی نامیده می‌شود، برای اولین بار در مارس 2023 آزمایش شد و رسانه‌های دولتی گفتند که هدف آن انجام حملات مخفیانه در آب‌های دشمن و نابودی ناوگروه‌ها و بنادر عملیاتی اصلی، با ایجاد یک موج بزرگ رادیواکتیو از طریق انفجار زیر آب است.

آزمایش زیر دریایی اخیر چند روز پس از شلیک یک موشک مافوق صوت سوخت جامد جدید از سوی کره شمالی انجام شد که واشنگتن، سئول و توکیو آن را به عنوان نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل محکوم کردند.

نمایندگان این سه متحد روز پنجشنبه در سئول گرد هم آمدند و تجارت تسلیحاتی پیونگ یانگ با روسیه و لفاظی‌های خصمانه فزاینده آن را محکوم کردند. این دیدار درست در زمانی انجام شد که وزیر امور خارجه کره شمالی از مسکو بازدید کرد و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.