به گزارش اکوایران، رابرت فیکو نخست وزیر اسلواکی روز شنبه به ایستگاه رادیویی عمومی آر‌تی‌وی‌اس گفت پذیرش اوکراین در ناتو را رد می‌کند و آماده است در صورت لزوم، الحاق این کشور را وتو کند.

فیکو گفت که قرار است روز چهارشنبه به اوکراین سفر کند تا با همتای خود دنیس شمیهال برای گفتگو در شهر مرزی اوژهرود دیدار کند.

نخست‌وزیر اسلواکی گفت، در حالی که یکی از دلایل این سفر ارائه بسته کمکی بیشتر به اوکراین بود، او همچنین مواضع اسلواکی را که با خواسته‌های اوکراین متفاوت است، روشن خواهد کرد.

فیکو گفت: «من به او خواهم گفت که ما پیوستن اوکراین به ناتو را مسدود کرده و وتو خواهیم کرد، زیرا این اتفاق چیزی جز مبنایی برای جنگ جهانی سوم نخواهد بود.»

اسلواکی که از سال 2004 به عضویت ناتو درآمده است، مدتها یکی از سرسخت‌ترین حامیان اوکراین در کارزار دفاعی خود در برابر تهاجم گسترده روسیه بود که در فوریه 2022 آغاز شد.

با این حال، هنگامی که دولت ناسیونالیست چپ فیکو در اکتبر گذشته قدرت را در دست گرفت، تصمیم گرفت دیگر سلاح به کی‌یف عرضه نکند، اگرچه براتیسلاوا همچنان به ارسال سیستم‌های مین‌زدایی و ژنراتورهای دیزلی در صورت حمله روسیه به نیروگاه‌ها ادامه می‌دهد.

فیکو روز شنبه گفت که اسلواکی طرفدار پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا است، تا زمانی که این کشور شرایطی مشابه سایر نامزدها داشته باشد.

نخست‌وزیر که توسط مخالفانش به‌عنوان «طرفدار روسیه» مورد انتقاد قرار گرفته است، بار دیگر تاکید کرد که اسلواکی دیگر از ذخایر ارتش خود به کشور همسایه تسلیحات نمی‌فرستد، اما به فروش تسلیحات توسط شرکت‌های دفاعی اسلواکی ادامه می‌دهد.

فیکو گفت پس از دیدار با شمیهال، کنفرانس مطبوعاتی مشترکی برگزار نخواهد شد زیرا طرف‌های اوکراینی این موضوع را رد کرده‌اند.

رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی، که قرار است در 24 ژانویه با همتای اوکراینی خود، دنیس شمیهال، دیدار کند، اظهارات جنجالی دیگری نیز درباره اوکراین بیان کرده است.

فیکو گفت: «این سیاست برای من اهمیت زیادی دارد.»

او گفت که اوکراین تحت «نفوذ مطلق آمریکا» است و اشاره کرد که باید بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار کند.

فیکو گفت: «باید نوعی سازش وجود داشته باشد که برای هر دو طرف بسیار دردناک خواهد بود. آنها چه انتظاری دارند؟ روس‌ها کریمه، دونباس و لوهانسک را ترک کنند؟ این واقع بینانه نیست.»

نخست وزیر اسلواکی افزود که پس از دیدار با شمیهال، کنفرانس خبری مشترکی برگزار نخواهد شد، زیرا اوکراین خواهان آن نیست.

فیکو می‌خواهد فهرستی از کمک‌های بشردوستانه ارائه شده توسط براتیسلاوا به شمیهال ارائه دهد. او همچنین می‌خواهد تأیید کند که اوکراین دیگر از اسلواکی کمک نظامی دریافت نخواهد کرد.

فیکو پیش از این در یک کنفرانس مطبوعاتی با نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، ادعای قبلی خود را تکرار کرد که جنگ روسیه علیه اوکراین «راه‌حل نظامی ندارد.»