به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی به وبگاه اکسیوس خبر دادند که جو بایدن قصد دارد تلاش‌هایش در جهت توافقی بزرگ برای فردای پس از جنگ غزه را پیش برده، با این امید که علی‌رغم مخالفت اسرائیل، تا پیش از انتخابات آمریکا نهایی شود.

به گزارش آکسیوس، طبق توافق بزرگی که بایدن به دنبال آن است، در ازای موافقت تل‌آویو با روند بی‌برگشت تشکیل کشور فلسطین و اجازه‌دادن به تشکیلات خودگردان برای نقش‌آفرینی در غزه بدون حماس، عربستان روابطش با اسرائیل را عادی می‌کند.

این در حالی است که گفته شده اسرائیلی‌ها به این زودی‌ها آماده پذیرش چنین توافقی نیستند. اما مقامات ایالات متحده خاطرنشان کرده‌اند که ممکن است با افزایش فشارهای ایالات متحده، بین‌المللی و داخلی، طی ماه‌های آینده آن را در نظر بگیرند.

بنا بر این گزارش، بایدن درصدد است از این فشار بهره برده و آن را تشدید کند، بدون اینکه یهودیان آمریکایی طرفدار اسرائیل را از خود بیگانه سازد. اگرچه این راهی برای پایان‌دادن به جنگ نیست؛ اما نقشه راهی برای فردای پس از آن است.

دولت آمریکا، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی هفته گذشته از فرصت سخنرانی در داووس استفاده کرده تا برنامه‌های خود را واضح‌تر از همیشه بیان کنند و افکار جهانی را تحت فشار قرار دهند.

همانطور که باراک راوید، خبرنگار اکسیوس با جزئیات واضح گزارش داده، بایدن از عدم مشارکت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در چگونگی بازسازی و اداره غزه پساجنگ، گله‌مند است. نتانیاهو علناً متعهد شده که با هرگونه توافقی که کنترل غزه را به دست تشکیلات خودگردان فلسطین بدهد، مخالفت کند.

بنابراین، مقامات ایالات متحده در حال همکاری با نتانیاهو و پشت سر آن بر روی توافقی بزرگ هستند. آن‌ها بر این پندارند که غزه باید توسط «تشکیلات خودگردان فلسطین اصلاح‌شده» اداره شود و ادعا می‌کنند اتحادی رسمی و جدید میان تل‌آویو و ریاض می‌تواند به امنیت اسرائیل کمک کند.

تام فریدمن پس از گفت‌وگویی با بلینکن، در یادداشتی برای نیویورک‌تایمز به موانع متعدد روبروی چنین توافقی پرداخت و جزئیات آن‌ها را شرح داد.

نگاه جدید به این مذاکرات  یکی از بزرگترین اخباری بود که از داووس به دست آمد. به گزارش باراک راوید، سالیوان گفته که راهبرد دولت بایدن گره‌زدن مسئله عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی با سرنوشت غزه پساجنگ، به منظور ایجاد مسیری به سوی تشکیل کشور فلسطین است.

شاهزاده ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده بعداً گفت که هرگونه توافقی با اسرائیل به آتش‌بس در غزه و ایجاد مسیری «بی‌برگشت» به سوی تشکیل کشور فلسطین مشروط است. بلینکن نیز تصریح کرد که اسرائیلی‌ها و مقاماتشان باید تصمیمات سختی در مورد این ابتکار دیپلماتیک اتخاذ کنند.

حصول توافق بزرگ بایدن فعلاً بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا نتانیاهو و اکثریت کابینه‌اش با تشکیل کشور فلسطین مخالفند.

روز جمعه و برای اولین‌بار طی ۲۷ روز گذشته، بایدن با نتانیاهو گفتگوی تلفنی داشت. پس از این تماس، بایدن گفت که فکر نمی‌کند راه‌حل [به اصطلاح] دو کشوری تا زمانی که نتانیاهو نخست‌وزیر است، غیرممکن باشد. او تأکید کرد که نتانیاهو در این تماس به او نگفته که با راه‌حل [به اصطلاح] دو کشوری مخالف است.

روز بعد، نتانیاهو در بیانیه‌ای سخنان بایدن را رد کرد و صراحتاً گفت که برای رئیس‌جمهور آمریکا توضیح داده که پس از خروج حماس از غزه، اسرائیل کنترل امنیتی کامل بر این منطقه را به دست خواهد گرفت که چنین امری با ایجاد کشور فلسطین و حاکمیت فلسطینیان در تضاد است.

مارتین ایندیک، سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل که یکی از متحدان کلیدی تیم امنیت ملی بایدن به شمار می‌رود، در توییتی نوشت که دوست ندارد با بایدن مخالفت کند، اما او اسیر بازی‌های نتانیاهو شده است. ایندیک افزود که نتانیاهو به دنبال چیزی است که آن را «دولت منهای حاکمیت، منهای استقلال منهای مرز و منهای آزادی از اشغال» می‌خوانند. او از جو بایدن خواست که گول نتانیاهو را نخورد!