به گزارش اکوایران، پنتاگون اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و انگلیسی روز دوشنبه دور جدیدی از حملات را در یمن انجام دادند و یک سایت انبار زیرزمینی انصارالله و همچنین قابلیت‌های موشکی و نظارتی مورد استفاده این گروه علیه کشتی‌رانی دریای سرخ را هدف قرار دادند.

به گفته رویترز، حوثی‌ها که کنترل پرجمعیت‌ترین بخش‌های یمن را در دست دارند، گفته‌اند که حملات آنها در راستای همبستگی با فلسطینی‌ها است.

حملات اخیر در دریای سرخ حمل و نقل جهانی را مختل کرده و ترس از تورم جهانی را افزایش داده است. این حملات همچنین نگرانی عمیق را مبنی بر اینکه پیامدهای جنگ غزه می‌تواند خاورمیانه را بی‌ثبات کند، عمیق‌تر کرده‌اند.

بر اساس بیانیه مشترک امضا شده توسط شش کشور، در آخرین حمله، نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به هشت نقطه مختلف در یمن حمله کردند.

یک مقام ارشد ارتش آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که تقریباً 25 تا 30 مهمات، از جمله از هواپیماهای جنگی از یک ناو هواپیمابر ایالات متحده، شلیک شده است.

تا امروز، هشت دور حمله در یک ماه گذشته نتوانسته است عملیات انصارالله در دریای سرخ را متوقف کند.

مقامات آمریکایی مدعیند این حملات توانایی حوثی‌ها را برای انجام حملات پیچیده تنزل داده است. اما آنها از ارائه ارقام خاصی در مورد تعداد موشک‌ها، رادارها، پهپادها یا سایر قابلیت‌های نظامی که تاکنون منهدم شده‌اند خودداری کرده‌اند.

یک مقام نظامی آمریکا به خبرنگاران پنتاگون گفت: «ما تاثیر مورد نظر را داریم.»

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای ادعا کرد که آخرین حملات برای دفاع از خود انجام شده است. شاپس گفت: «این اقدام ضربه دیگری به ذخایر محدود و توانایی آنها برای تهدید تجارت جهانی وارد می‌کند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته گفت که حملات هوایی حتی در حالی که او اذعان داشت ممکن است حملات حوثی‌ها را متوقف نکنند، ادامه خواهند داشت.

هفته گذشته، حوثی‌ها دو موشک بالستیک ضد کشتی را به یک کشتی نفتکش متعلق به ایالات متحده پرتاب کردند که به آب نزدیک کشتی اصابت کرد اما آسیب یا خسارتی در پی نداشت.

به گفته کارشناسان، استراتژی نوظهور بایدن در مورد یمن تضعیف انصارالله است، اما در تلاش برای شکست این گروه یا خطاب مستقیم به حامیانش ناتوان است.

به نظر می‌رسد این استراتژی، ترکیبی از حملات نظامی محدود و تحریم‌ها، با هدف ادعایی جلوگیری از یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه باشد.

کشتی‌های کانتینری از دریای سرخ که به کانال سوئز، سریع‌ترین مسیر حمل‌ونقل که از آسیا به اروپا منتهی می‌شود، توقف کرده یا تغییر مسیر داده‌اند. بسیاری از کشتی‌ها مجبور شده‌اند در عوض مسیر طولانی‌تری را از دماغه امید نیک طی کنند.