به گزارش اکوایران، رهبر راست افراطی آلمان از برگزیت به عنوان «الگویی برای آلمان» استقبال کرد.

به نوشته فایننشال‌تایمز، آلیس وایدل، رهبر حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» -AFD - با استقبال از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا  گفت که اگر به قدرت برسد، برای برگزاری رفراندوم به سبک برگزیت فشار خواهد آورد. او در مصاحبه با این روزنامه گفته: «این الگویی برای آلمان است که می‌توان چنین تصمیم مستقلی گرفت».

وایدل، که از سال 2022 رهبری این حزب را بر عهده گرفت، گفته که دولت تحت رهبری AFD به دنبال اصلاح اتحادیه اروپا و رفع «نواقص دموکراتیک» آن است -از جمله با محدود کردن اختیارات کمیسیون اروپا به عنوان یک »کارگزار غیرمنتخب». او افزود: «اما اگر اصلاحات ممکن نباشد و ما در بازسازی حاکمیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا شکست بخوریم، باید به مردم اجازه دهیم که تصمیم بگیرند، درست مانند بریتانیا. و ما می‌توانیم یک همه‌پرسی درباره «دکسیت» داشته باشیم، خروج آلمان از اتحادیه اروپا».

این ایده یک تابوشکنی بزرگ در آلمان به حساب می‌آید، جایی که احزاب جریان اصلی کاملاً طرفدار اروپا هستند. هم‌چنین، قانون اساسی آلمان محدودیت‌های شدیدی را برای همه‌پرسی‌های ملی وضع می‌کند و حتی اگر قرار باشد این همه‌پرسی برگزار شود، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت بزرگ آلمانی‌ها به ماندن در اتحادیه اروپا رای خواهند داد.

ویدل در شرایطی چنین دیدگاهی را اظهار کرده که محبوبیت AFD در نظرسنجی‌ها به ۲۲ درصد رسیده است -بیش‌تر از هر یک از سه حزب حاضر در ائتلاف متزلزل صدراعظم اولاف شولز، شامل سوسیال دموکرات‌ها، سبزها و لیبرال‌ها.

انتظار می‌رود که این حزب در انتخابات ماه سپتامبر در ایالت‌های شرقی زاکسن، براندنبورگ و تورینگن پیروز شود –اگرچه با امتناع سایر احزاب اصلی از ائتلاف با AFD، مسیر رسیدن آن‌ها به قدرت نامشخص است.

در روزهای اخیر به دلیل گزارش‌ها درباره نشست جنجالی نوامبر گذشته بین قانون‌گذاران AFD و مارتین سلنر، راست افراطی افراطی اتریشی که در مورد طرح «مهاجرت» مبنی بر اخراج اجباری میلیون‌ها نفر مهاجر -از جمله شهروندانی که پاسپورت آلمانی دارند- بحث می‌شد، طوفانی بر پا کرد. در پی این ماجرا، تظاهرات علیه AFD در تعدادی از شهرهای آلمان برگزار شده و سیاستمداران زنگ خطری را که این حزب برای نهادهای دموکراتیک کشور ایجاد می کند به صدا درآورده‌اند.

وایدل در این جلسه شرکت نداشت و به سرعت یکی از دستیاران نزدیک خود را که در جلسه حضور داشت اخراج کرد. با این حال، او برای مهار واکنش‌ها تلاش کرده است. لارس کلینگ بیل، رهبر سوسیال دموکرات ها، او را متهم کرد که طرح اخراج را کم اهمیت جلوه داده و به جای آن به «کمپین بدنام کردن رسانه‌ای علیه AFD» حمله کرده است. بیل هفته گذشته در جریان مناظره بوندستاگ به وایدل گفت: «تو گرگی در لباس میش هستی. اما من به شما می گویم: نقاب شما در حال فرو ریختن است. مردم بالاخره چهره واقعی AFD را می‌بینند».

آلیس وایدال

 

آلیس وایدل قبل از مناظره در بوندستاگ با سایر اعضای AFD مشورت می‌کند