به گزارش اکوایران، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، واشنگتن مذاکراتی را با بغداد برای پایان دادن به ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا در این کشور آغاز خواهد کرد و همزمان به دنبال یافتن بهترین راه‌ها برای تقویت روابط خواهد بود.

به گزارش اکونومیست، جلسات کارگروه کمیسیون عالی نظامی ایالات متحده و عراق در روزهای آینده شروع می‌شود و روندی آغاز می‌شود که هر دو کشور در مذاکرات تابستان گذشته در واشنگتن با آن موافقت کردند.

آستین در این بیانیه گفت که هدف این دیدارها اطمینان از گذار به یک «مشارکت امنیتی دوجانبه پایدار» بین واشنگتن و بغداد است و افزود که این روند «منعکس کننده تعهد عمیق ایالات متحده به ثبات منطقه‌ای و حاکمیت عراق است.»

ایالات متحده تصمیم برای این مذاکرات را روز چهارشنبه در نامه‌ای به وزیر خارجه عراق اعلام کرد. واشنگتن در ابتدا اصرار داشت که به عنوان شرط آغاز مذاکرات، گروه‌های عراقی نزدیک به ایران به حملات خود به نیروهای آمریکایی در این کشور پایان دهند، اما از آن عقب نشینی کرد.

بر اساس این بیانیه، متخصصان نظامی و دفاعی با در نظر گرفتن تهدید ناشی از داعش، الزامات عملیاتی و ‌محیطی و سطح توانایی نیروهای امنیتی عراق، بر تنظیم یک جدول زمانی انتقال تمرکز خواهند کرد.

آستین گفت، پس از گفتگوها، این کار گروه‌ها به ائتلاف در مورد «موثرترین شکل تغییر ماموریت... مشاوره خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که داعش هرگز نمی تواند دوباره ظهور کند.»