به گزارش اکوایران، بریتانیا و فنلاند روز شنبه اعلام کردند که به طور موقت کمک مالی به آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) را پس از ادعاهایی مبنی بر دست داشتن 12 کارمند این سازمان در حملات 7 اکتبر 2023 توسط حماس، متوقف کردند.

ایالات‌متحده، استرالیا، کانادا و ایتالیا پیش از این اعلام کرده بودند که کمک‌های مالی خود را به انروا متوقف می‌کنند.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای که با سی‌ان‌ان به اشتراک گذاشته شد، گفت: «از ادعاهایی مبنی بر دست داشتن کارکنان آنروا در حمله 7 اکتبر علیه اسرائیل، یک اقدام شنیع که دولت بریتانیا بارها آن را محکوم کرده است، وحشت زده شده است.»

وزارت امور خارجه فنلاند روز شنبه اعلام کرد که بودجه 5 میلیون یورویی (حدود 5.4 میلیون دلار آمریکا) در سال را به دلیل «اتهامات جدی» به حالت تعلیق درآورده است. این وزارت‌خانه خواستار «تحقیق مستقل و کامل درباره این موضوع» شد.

در همین حال حماس «تهدیدهای» اسرائیل را محکوم کرد. حماس در بیانیه رسمی که روز شنبه منتشر شد، گفت که «تهدیدها و باج‌خواهی‌های اسرائیل» علیه آنروا را محکوم می‌کند. این گروه از تصمیم آژانس امداد برای اخراج کارکنان متهم در غزه انتقاد کرد و خواستار «تحقیق بی‌طرفانه» در مورد ادعاهای اسرائیل شد.

حماس همچنین ادعای سفیر اسرائیل در سازمان ملل مبنی بر تبانی سازمان بهداشت جهانی با جنبش حماس را به شدت محکوم کرد و آن را یک «اتهام توخالی» خواند و بر اهمیت این نهادها در کمک‌رسانی به منطقه تحت محاصره تاکید کرد.