به گزارش اکوایران، یک مقام دولت آمریکا روز شنبه گفت که ایالات متحده در مذاکرات دو روزه برای تشویق چین به فشار بر ایران برای توقف عملیات یمن در دریای سرخ شکست خورد.

به گفته پولتیکو، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در دیدار با وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین در بانکوک، تایلند، در روزهای جمعه و شنبه، نگرانی‌های ایالات‌متحده را در مورد حملات جاری مطرح کرد. اما این گفتگوها بدون هیچ نشانه‌ای از این که چین مایل به برداشتن گام‌های قاطع برای استفاده از نفوذ اقتصادی خود بر ایران، برای جلوگیری از تهدید زنجیره تامین جهانی است، به پایان رسید.

حملات انصار الله یمن که از دو ماه پیش آغاز شد، در هفته‌های اخیر با حملات هوایی متعدد آمریکا و انگلیس به مواضع این گروه در یمن مواجه شده است.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن به خبرنگاران گفت: «پکن می‌گوید که آنها این موضوع را با ایرانی‌ها مطرح می‌کنند اما ما مطمئناً قبل از اظهارنظر بیشتر در مورد اینکه فکر می‌کنیم آنها واقعاً چقدر موثر آن را مطرح می‌کنند، صبر می‌کنیم.»این مقام گفت، دولت بایدن به پکن گفته است که باید «از نظر آرام کردن برخی از این حملات کمک کند، اما اینکه آیا این اهرم را در این راه استفاده می‌کند، فکر می‌کنم باید دید.»

دولت بایدن همچنین در تلاش برای ترغیب پکن به متقاعد کردن متحد نزدیکش کره شمالی برای کاهش برنامه تسلیحات هسته‌ای خود، کاهش حمایت از جنگ روسیه در اوکراین و کاهش لفاظی‌های خصمانه فزاینده‌اش در قبال کره جنوبی، به بن‌بست خورده است.

این مقام گفت: «من اخیرا هیچ‌چیز را سازنده توصیف نمی‌کنم» 

سالیوان البته شانس بهتری برای تعامل با وانگ در درگیری داخلی جاری در برمه داشت، جایی که یک حمله نظامی توسط اتحاد شبه نظامیان قومی که در ماه اکتبر آغاز شد، مجموعه‌ای از شکست‌ها را به نیروهای دولتی وارد کرد.

بیشتر نبردها که با آواره کردن تعداد زیادی از غیرنظامیان به یک بحران انسانی دامن زده است، در امتداد مرز برمه با چین رخ داده است که روابط نزدیکی با دیکتاتوری نظامی برمه دارد. این مقام گفت: «سالیوان و وانگ درباره بحران جاری بحث کردند و امیدواریم در هفته‌ها و ماه‌های آینده بحث‌ها را در سطوح پایین‌تر دنبال کنیم.»

گزارش وزارت خارجه چین از این نشست که روز شنبه منتشر شد، مذاکرات سالیوان و وانگ را «صادقانه، اساسی و ثمربخش» خواند، اما اشاره خاصی به بحران کشتیرانی دریای سرخ نکرد.

در عوض، این گزارش تهدید استقلال تایوان را بزرگترین چالش برای روابط چین و ایالات متحده توصیف کرد.

در این بیانیه همچنین بر نگرانی پکن مبنی بر استفاده آمریکا از محدودیت‌های صادراتی «برای مهار و سرکوب توسعه سایر کشورها» تاکید شده و گفته شده است که دو کشور در نشست‌های آتی درباره «مرز بین امنیت ملی و فعالیت‌های اقتصادی» بحث خواهند کرد.

بی‌میلی چین به استفاده از توان دیپلماتیک و اقتصادی خود برای حمایت از اقدامات ایالات‌متحده برای رسیدگی به درگیری‌های دریای سرخ یا تعدیل تحریکات کره‌شمالی، بر محدودیت‌های تلاش‌های دیپلماتیک دولت بایدن در ارتباط با پکن در هشت ماه گذشته تاکید می‌کند.

این مسئله شامل مجموعه‌ای از سفرهای مقامات کابینه به پکن است که با دیدار جو بایدن رئیس جمهور و شی جین پینگ، رهبر چین در سانفرانسیسکو در ماه نوامبر به اوج خود رسید.

این مقام گفت، بایدن و شی این دیدار را با یک تماس تلفنی «بهار امسال در مقطعی از ماه‌های آینده» پیگیری می‌کنند. اما گوش‌های ناشنوای پکن نسبت به درخواست‌های آمریکا برای کمک چین در دریای سرخ و شبه جزیره کره نشان می‌دهد که چین ارزش بیشتری را برای در حاشیه نشستن در دو بحران بین‌المللی جاری می‌بیند تا اینکه فعالانه در کنار ایالات متحده علیه دو متحد کلیدی قرار بگیرد.

این نشست دو روزه در ادامه سفر وانگ به واشنگتن در ماه اکتبر در آستانه رویارویی بایدن و شی در سانفرانسیسکو در نوامبر بود. آن جلسه با توافق‌هایی برای از سرگیری ارتباطات نظامی، تقویت همکاری‌های دوجانبه در مبارزه با مواد مخدر و آغاز بحث در مورد استفاده از هوش مصنوعی به پایان رسید.

تلاش‌های دوجانبه برای تحقق این توافقات به ثمر نشسته است. به گفته این مقام، یک کارگروه مبارزه با مواد مخدر آمریکا و چین روز سه‌شنبه در پکن جلسه خواهند داشت. و مجموعه‌ای از ارتباطات نظامی که پکن در سال 2022 به تلافی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وقت به تایوان تعلیق کرد در ماه‌های آینده از سر گرفته خواهد شد. 

این مقام افزود: «ابتکار ایالات متحده و چین برای رسیدگی به ایمنی و خطرات ناشی از اشکال پیشرفته هوش مصنوعی در نشست مشترک در بهار به اوج خود می‌رسد.»