به گزارش اکوایران: محمد بهادری جهرمی، عضو پژوهشکده شورای نگهبان، با حضور در برنامه تلویزیونی «جریان» در شبکه یک سیما به سوالاتی درخصوص سازوکار عملکرد شورای نگهبان از جمله نقدهایی که به بی‌رقیب شدن برخی از حوزه‌های انتخابی مطرح بود، پاسخ داد.

بهادری جهرمی در توضیح اینکه در برخی از حوزه‌های انتخابیه مجلس خبرگان، رقیبی برای نامزدها وجود ندارد؛ مثلا در قزوین سه صندلی دارد که سه نفر تایید شدند، یا در گیلان و مازندران ۵ نفر تایید شدند و چهار نفر باید انتخاب شوند و در خراسان جنوبی که یک صندلی دارد و یک نفر تایید شده است، گفت: زمان برای اعتراض نامزدهای ردصلاحیت شده وجود دارد و امکان دارد، به تعداد تأیید صلاحیت شده‌ها اضافه شود. امکان دارد افرادی که در روند بررسی اعتراض‌ها تایید صلاحیت می‌شوند، نامزد انتخابات خبرگان در این استان‌ها باشند.

بقیه موارد نیز با جابه‌جایی نامزدها قابل حل است. می‌توانیم نامزدها را به درخواست خودشان از استان‌هایی به استان‌های دیگر جابه‌جا کنیم. این مورد قبلا هم سابقه داشته و با جابه‌جایی مشکل حل شده است.

این عضو شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر درخواستی برای جابه‌جایی به این حوزه‌ها وجود نداشته باشد، تکلیف چیست، گفت: در این حالت انتخابات برگزار نمی‌شود و با اولین انتخابات میان‌دوره‌ای بعدی در آن استان با حضور داوطلبان بیشتر از تعداد کرسی‌ها برگزار می‌شود.

این نشانه عدم مصلحت‌سنجی شورای نگهبان است. اگر شورای نگهبان درصدد مصلحت سنجی بود تدبیری می‌اندیشید که این وضعیت حادث نشود. ولی در هر دوره ما شاهد این وضعیت هستیم و دلیل مشکل این است که تعداد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان کم است و در کل کشور مثلا ۳۰۰، ۴۰۰ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان داوطلب می‌شوند.

همچنین سخنگوی شورای نگهبان نیز روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» در همین خصوص تاکید کرد: بر اساس قانون امکان ندارد انتخابات خبرگان در حوزه‌ای که به تعداد کافی داوطلب وجود نداشته باشد، برگزار شود.

حساسیت‌های این دوره انتخابات خبرگان

انتخابات مجلس خبرگان معمولا کم‌تر مورد توجه عموم بود اما از سال ۹۴ و رقابتی‌تر شدن این انتخابات، اقدامات شورای نگهبان هم با توجه بیشتر روبه‌رو شد. در انتخابات اسفند ماه امسال برخی ردصلاحیت‌ها از جمله ردصلاحیت رئیس جمهور سابق و عضو فعلی مجلس خبرگان -حسن روحانی- و هم‌چنین قرار گرفتن رییس جمهور فعلی -ابراهیم رئیسی- در حوزه‌ای بدون رقیب به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.