به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ماه آینده برای اولین بار در 12 سال گذشته برای تقویت روابط به مصر سفر خواهد کرد.

به نوشته میدل‌ایست‌آی، انتظار می‌رود اردوغان در 14 فوریه به طور نمادین در روز ولنتاین از قاهره بازدید کند.

آنکارا از سال 2020 تلاش کرده است تا روابط پرچالش خود با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر را ترمیم کند و دیدار و دست دادن دو رهبر در سال 2022 در قطر، باعث عادی سازی سریع روابط آن‌ها شد. هر دو کشور در ماه جولای سفرایی در پایتخت یکدیگر منصوب کردند.

سیاست اردوغان در قبال مصر منجر به اختلال در روابط دو کشور شد، به ویژه اعتراض شدید او به کودتای نظامی در سال 2013، که سیسی را به عنوان رئیس دولت منصوب کرد، و سرکوب نظامی مرگبار اعتراضات دموکراسی خواهانه در پی آن.

ترکیه هنوز میزبان رهبران مخالفان مصری است، اما در سال‌های اخیر برای بهبود روابط خود با دولت سیسی کانال‌های خبری مخالفان مصر را تحت فشار قرار داده است تا به خارج از ترکیه نقل مکان کنند.

انتظار می‌رود اردوغان در این سفر راه‌های تعمیق تجارت دوجانبه بین کشورها و همچنین توافقنامه تعیین حدود دریایی در مورد خطوط انرژی در شرق مدیترانه را بررسی کند.

آنکارا همچنین از زمان حمله 7 اکتبر با قاهره همکاری می‌کند تا اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه را برای رسیدن به آتش‌بس تحت فشار قرار دهند.

برخی منابع در آنکارا انتظار دارند که اردوغان برای نشان دادن حمایت بشردوستانه از فلسطینی‌ها از منطقه رفح بازدید کند.