به گزارش اکوایران، یک استارت‌آپ نرم‌افزاری و یکی از بزرگ ترین خطوط کشتیرانی جهان از جمله شرکت‌هایی هستند که برای اولین بار مسیرهای تجاری را در قلب خاورمیانه برای دور زدن دریای سرخ پرتنش باز می‌کنند.

به گفته حنان فریدمن، مدیر اجرایی شرکت تراکنت، این شرکت در حال ارسال کالاهایی از جمله مواد غذایی، پلاستیک، مواد شیمیایی و برق از بنادر امارات متحده عربی و بحرین، از طریق عربستان سعودی و اردن، به سرزمین‌های اشغالی و سپس به اروپا است.

هاپاگ-لوید، شرکت شماره 5 حمل کانتینری جهان، به دنبال اتصال جبل علی دبی و دو بندر شرقی عربستان به جده در ساحل غربی است. یکی دیگر از گزینه‌های آن جبل علی را به اردن متصل می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، این مسیرها راه‌حلی فوری برای محموله‌هایی ارائه می‌دهند که تلاش می‌کنند از گذر از منطقه پرتنش در اطراف تنگه باب‌المندب در جنوب دریای سرخ اجتناب کنند، جایی که ماه‌ها حملات موشکی و پهپادی بسیاری از کشتی‌های تجاری را مجبور به تغییر مسیر طولانی‌تر در اطراف آفریقا کرده است. 

این حملات جریان‌های تجاری مهم را مختل کرده، هزینه‌های حمل و نقل را افزایش داده و تأثیر آن در اقتصاد جهانی دیده می‌شود.

شرکت‌ها مجبور شده‌اند به دنبال جایگزین‌های بلندپروازانه باشند. مسیر تراک نت قبلاً در مقیاس تجاری به دلیل تیرگی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی انجام نشده بود. در حالی که سه سال پیش توافقنامه ابراهیم، امارات، بحرین و اسرائیل تنش را در روابط آنها کاهش داد، تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و تل آویو با جنگ در غزه متوقف شد.

به گفته فریدمن محموله‌های هند، تایلند، کره جنوبی و چین در هفته‌های اخیر با کامیون ارسال شده است. کالاهای مقصد آسیا نیز در جهت مخالف حرکت می‌کنند و به کاهش هزینه‌های کلی کمک می‌کنند.

با این حال، دوام طولانی مدت این مسیر به ثبات در منطقه بستگی دارد. حجمی که کامیون‌ها می‌توانند حمل کنند نیز به طور قابل توجهی کوچک‌تر از آنهایی است که توسط کشتی‌ها حمل می‌شود. فریدمن گفت با این حال، مسیر زمینی جایگزینی برای برخی کالاها ارائه می‌دهد.

نیلز هاوپت، سخنگوی هاپاگ-لوید اذعان کرد که ارتباطات برنامه‌ریزی شده آن راه حلی کوتاه مدت برای کشتیرانی است که مقدار محدودی محموله را جابجا می‌کنند، نه هزاران کانتینر. او گفت که راه زمینی نه سریع است و نه آسان، اما ممکن است به تقویت جریان تجارت از طریق بنادر منطقه مانند جده کمک کند که عملاً از پیوندهای معمول خود با اقتصاد جهانی قطع شده است.

طبق تحقیقات این هفته اس ‌اند پی، رانندگی از بندر جبل علی تا دروازه تجاری اسرائیل در حیفا در مقایسه با یک سفر 10 روزه یا بیشتر در اطراف دماغه امید نیک آفریقا، حدود 3 تا 4 روز طول می ‌کشد. 

کریس راجرز، رئیس گروه تحقیقاتی زنجیره تامین در اس اند پی، گفت: «راه زمینی، در حالی که حجم ناچیز ترافیک را حمل می‌کند، همچنان یک راه‌حل خاص برای محموله‌ها به طور خاص به اسرائیل خواهد بود.»

تراکنت مسیر خود را با شرکت‌هایی از جمله PureTrans FZCO دبی، Cox Logistics بحرین و WWCS در مصر اجرا می‌کند. آزمایش‌ها از منطقه خلیج فارس به سرزمین‌های اشغالی در اوایل سال جاری آغاز شد و زمانی که با آغاز جنگ غزه تنش‌ها در دریای سرخ هم کلید خورد، تراک‌نت آماده بود تا طرح خود را پیش ببرد.

فریدمن گفت: «ما در ماه نوامبر چند اجرای آزمایشی انجام دادیم. اولین محموله‌ها در ماه دسامبر انجام شد.» این شرکت یک پلتفرم دیجیتالی برای تطبیق بار با فضای خالی کامیون‌ها با قابلیت دید در زمان واقعی برای کل مسیر فراهم می‌کند.

فریدمن گفت: «ما فقط باید محموله‌هایی را که به اروپا می‌روند را با محموله‌هایی که به مقصد آسیا هستند، مطابقت دهیم.»

مسیرهای جدید همچنین ممکن است به عنوان یک اجرای آزمایشی برای کریدور اقتصادی بسیار بزرگتر هند-خاورمیانه-اروپا عمل کنند. پیشرفت در پروژه مورد حمایت آمریکا که در نشست گروه 20 در هند در سال گذشته اعلام شد، از زمان جنگ غزه متوقف شده است.

اما موانع زیادی وجود دارد. دولت ایالات متحده و سایرین مدت‌ها تلاش کرده‌اند تا روابط تجاری و اقتصادی را در سراسر خاورمیانه به عنوان راهی برای آرام کردن رقابت‌ها ارتقا دهند. جنگ کنونی و پیامدهای آن، غلبه بر موانع دیپلماتیک برای چنین همکاری‌های تجاری را سخت‌تر کرده است.

تحلیلگران اس اند پی گلوبال در یادداشت تحقیقاتی خود نوشتند: «کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ممکن است در ترویج این مسیر تردید داشته باشند، زیرا حوثی‌ها هنوز دارایی‌های دریایی امارات یا عربستان سعودی را تهدید نکرده‌اند. یک مسیر جاده‌ای از طریق عربستان سعودی و اردن همچنین خطر حملات فرامرزی به محموله‌های نیروهای مستقر در عراق یا سوریه را افزایش می‌دهد.»