به گزارش اکوایران، دادگاه استیناف فدرال روز سه شنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ به دلیل جرائمی که در دوران ریاست جمهوری خود برای برهم‌زدن نتایج انتخابات 2020 مرتکب شده بود از پیگرد قانونی مصون نیست.

این حکم ضربه بزرگی به دفاعیه اصلی ترامپ در پرونده خرابکاری در انتخابات فدرال است که علیه او مطرح شده است. رئیس جمهور سابق استدلال کرده بود چیزی که به آن متهم شده بخشی از وظایف رسمی او به عنوان رئیس جمهور بوده و بنابراین از او در برابر مسئولیت کیفری محفوظ است.

به نوشته سی‌ان‌ان، دادگاه در حکم امروز خود نوشت: «برای هدف این پرونده جنایی، رئیس جمهور سابق ترامپ از این پس شهروند ترامپ است، با تمام دفاعیات هر متهم جنایی دیگر. هرگونه مصونیت اجرایی که ممکن است از او در دوران ریاست جمهوری محافظت کرده باشد، دیگر از او در برابر این تعقیب محافظت نمی‌کند.»

این رای توسط هیئتی از سه قاضی به اتفاق آرا گرفته شد. تیم ترامپ می‌تواند مستقیماً به دادگاه عالی اعتراض کند.

دادگاه نوشت، اگر ثابت شود، تلاش‌های ترامپ برای غصب انتخابات ریاست جمهوری 2020 «حمله‌ای بی‌سابقه به ساختار دولت ما» خواهد بود.

آن‌ها نوشتند: «این تناقض قابل توجهی خواهد بود اگر رئیس جمهور، که قانون اساسی وظیفه «مراقبت از اجرای صادقانه قوانین را بر عهده او گذاشته است، تنها ماموری باشد که بدون مجازات قادر به سرپیچی از این قوانین باشد.»

gettyimages-1925537715-202402061

وکلای ترامپ استدلال کرده بودند که اگر روسای جمهور آینده باور داشته باشند که می‌توانند به‌خاطر «اقدامات رسمی» خود به عنوان رئیس‌جمهور متهم شوند، در انجام وظایف خود تردید بیشتری خواهند داشت.

قضات در پاسخ نوشت: «خطرات ناشی از محدود کردن اقدامات ریاست‌جمهوری یا ایجاد امکان پیگرد قانونی بی‌جا غیرمحتمل، بدون پشتوانه تاریخی و «بیش از حد دور است و برای شکل‌دهی به مسیر عدالت کافی نیست. بنابراین نتیجه می‌گیریم که ملاحظات سیاسی در عملکرد مسئولات ریشه در ساختار ما دارد. دولت رؤسای جمهور سابق را از تعقیب کیفری فدرال مصون نمی‌کند.»

ترامپ با چهار اتهام از اتهامات براندازی انتخاباتی، توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده و ممانعت از روند رسمی مواجه است. رئیس جمهور سابق اعلام بی گناهی کرده است.

ترامپ استدلال کرده است که به عنوان بخشی از ظرفیت رسمی خود به عنوان رئیس‌جمهور برای «تضمین سلامت انتخابات» تلاش تلاش کرده است و بنابراین از پیگرد کیفری برای تلاش برای لغو نتایج انتخابات مصون است.

قاضی ناحیه ناظر بر پرونده جنایی دیگر ترامپ در منطقه دی سی، استدلال‌های مصونیت ترامپ را در ماه دسامبر رد کرد و نوشت که رئیس جمهور بودن «مجوز مادام العمر بیرون ماندن از زندان به کسی را اعطا نمی‌کند. »