به گزارش اکوایران، مالکان نفتکش‌های غربی از تحریم‌های آمریکا که فروش نفت روسیه را هدف قرار می‌دهد، به وحشت افتاده‌اند. این موضوع «ناوگان سایه» کشتی های مسکو را که از زمان آغاز تهاجم آن به اوکراین، صادرات کلیدی انرژی این کشور را حمل می‌کنند، تحت فشار قرار داده است.

به نوشته نیوزویک، این اقدامات که برای بستن یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد صادراتی روسیه -که بودجه جنگ آن را تامین می‌کند- انجام شد، شامل اعمال سقف قیمتی توسط جی‌7، اتحادیه اروپا و استرالیا بود. این قانون شرکت‌ها را از بیمه، تامین مالی و حمل و نقل نفت صادراتی روسیه، که بالای 60 دلار در هر بشکه فروخته شود، منع می‌کند.

با این حال، روسیه نفت خود را با استفاده از یک ناوگان در سایه که در آن مالکیت کشتی‌ها، اغلب از طریق شرکت‌های صوری در خاورمیانه، سازماندهی می‌شود مبادله کرده است، تا ارتباطات آن‌ها با مسکو مبهم بماند. تعداد کشتی‌های سایه‌ای که نفت روسیه را جابجا می‌کنند از ۱۳ درصد در فوریه ۲۰۲۲ به ۴۲ درصد تا اواسط سال ۲۰۲۳ رسیده است.

با این حال بلومبرگ گفت که مالکان کشتی‌های یونانی به دلیل تدابیر سخت واشنگتن از تجارت نفت خام روسیه منصرف شده‌اند.

تانکرهای یونانی حامل نفت خام روسیه از 40 نفتکش در ماه می 2023 و 20 در نیمه دوم سال گذشته به تنها 8 نفتکش در ژانویه 2024 کاهش یافته بود.

در ماه نوامبر، وزارت خزانه‌داری آمریکا سه شرکت دریایی در امارات متحده عربی و سه کشتی متعلق به این شرکت‌ها را به دلیل حمل نفت روسیه که بالاتر از سقف آن فروخته شده بودند، تحریم کرد.

در همین حال، در ماه نوامبر، روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گزارش داد که اتحادیه اروپا ممکن است دانمارک را موظف کند تانکرهای حامل صادرات از شرق بالتیک و عبوری از تنگه دانمارک را بازرسی کند.

پس از از دست دادن خریداران اروپایی، مسکو تجارت خود را با چین، هند و تا حدی با ترکیه تقویت کرده است. روسیه به آن‌ها تخفیف‌هایی ارائه کرده است، اما مشکلات در پرداخت‌ها باعث شده تانکرها در برخی از سواحل سرگردان شوند.

هند به روپیه پرداخت می‌کند که به صورت آزاد قابل تبدیل نیست. محدودیت‌های این کشور در جریان سرمایه به این معناست که درآمد حاصل از فروش حدود یک میلیارد دلار در ماه نمی‌تواند به جیب روسیه بازگردد.

russian-oil-tanker

با این حال، به گزارش بی‌بی‌سی، میلیون‌ها بشکه سوخت حاصل از نفت روسیه همچنان به بریتانیا می‌رود، به دلیل راه گریزی که اجازه می‌دهد نفت خام روسیه در کشورهایی مانند هند فرآوری شود و سپس به کشورهای غربی به فروش برسد.

ماه گذشته گزارش شد که بین مارس 2022 تا نوامبر 2023، بریتانیا 120.6 میلیارد یورو نفت روسیه را بیمه کرده است. در این گزارش آمده است که روسیه نفت خام خود را با نفت جاهای دیگر مخلوط می‌کند تا منشا آن را پنهان کند.

مارکوس فیشبرن، تحلیلگر امنیت انرژی گفت: «این در سنگاپور و ترکیه و همچنین در دریا از طریق انتقال کشتی به کشتی اتفاق می‌افتد که نظارت بر آن بسیار دشوار است. تا زمانی که روسیه به یافتن واسطه‌ها و خریدارانی برای تسهیل تجارت در سایه خود ادامه دهد، فهمیدن ارزش واقعی درآمد نفتی‌اش دشوار خواهد بود.»

به گزارش بی بی سی، گروه کمپین گلوبال ویتنس گفت که سال گذشته 5.2 میلیون بشکه فرآورده های نفتی تصفیه شده تولید شده از نفت خام روسیه به بریتانیا وارد شد که بیشتر آن سوخت جت بود.