به گزارش اکوایران، سازمان ملل می‌گوید در سودان «رنجی شدید» وجود دارد. جنگ بین گروه‌های نظامی رقیب از آوریل بزرگترین بحران آوارگی داخلی در جهان را در این کشور ایجاد کرده و ترس از شکست دولت را افزایش داده است.

در بحبوحه هشدارهای برنامه جهانی غذای سازمان ملل مبنی بر اینکه مردم از گرسنگی در مناطقی که به دلیل جنگ از بین رفته‌، می‌میرند، سازمان ملل روز چهارشنبه درخواست 4.1 میلیارد دلار (3.25 میلیارد پوند) برای رفع نیازهای بشردوستانه کرد.

به گزارش گاردین، سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید هر دو ساعت در یک کمپ در منطقه دارفور شمالی یک کودک بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهد. این سازمان وضعیت را «کاملاً فاجعه بار» توصیف کرد.

جنگ بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، اقتصاد سودان را ویران کرده است. نیمی از جمعیت 50 میلیونی نیاز به کمک غذایی دارند و نزدیک به 11 میلیون نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند، از جمله 1.7 میلیون نفر که به کشورهای همسایه جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، مصر، اتیوپی و سودان جنوبی گریخته‌اند. اکثر این کشورها در حال حاضر با بحران‌های داخلی خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

فیلیپو گراندی، کمیسر پناهندگان سازمان ملل که اخیراً از پناهندگان سودانی در اتیوپی دیدن کرده است، گفت: «آنها چیزهای زیادی از دست داده‌اند.»

او گفت: «ما هر از چند گاهی پیام مشابهی از آنها می‌شنویم: ما صلح می‌خواهیم تا بتوانیم به خانه برگردیم و برای بازسازی زندگی خود به حمایت نیاز داریم.»

گراندی افزود: «من از جامعه جهانی می‌خواهم حمایت خود را از مردم سودان افزایش دهد. آنها به شدت به کمک نیاز دارند و همین حالا به آن نیاز دارند.»

معلوم نیست در طول 10 ماه جنگ چند هزار نفر کشته شده‌اند. یک گزارش فاش شده سازمان ملل می‌گوید که بین 10000 تا 15000 نفر در یک شهر در منطقه دارفور غربی این کشور کشته شدند. جنگجویان نیروهای پشتیبانی سریع و شبه‌نظامیان عرب متحد متهم به کشتن اعضای گروه‌های قومی آفریقایی در جستجوی خانه به خانه هستند. این خشونت‌ها ترس از تکرار نسل‌کشی سال 2003 را افزایش داده است.

به نظر می‌رسد نیروهای پشتیبانی سریع در درگیری‌ها در حال به دست آوردن جایگاه خود هستند، تسلط خود را بر دارفور مستحکم می‌کنند و به سمت مناطق جدیدی در شرق و شمال سودان پیشروی می‌کنند. در ماه دسامبر، این گروه وارد ایالت جیزیرا شد؛ منطقه‌ای که به سبد نان سودان معروف است و مرکزی‌ست برای آژانس‌های امدادی.

تلاش‌های قدرت‌های منطقه‌ای، آمریکا و عربستان سعودی برای میانجی‌گری در راستای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز ناموفق بوده است.

سازمان ملل در درخواست خود گفت که جنگ به منابع آب سودان آسیب رسانده و سه چهارم تأسیسات بهداشتی آن را از بین برده است. در نتیجه، بیماری‌هایی از جمله سرخک، مالاریا و وبا در حال افزایش هستند.

مارتین گریفیث، رئیس امداد سازمان ملل متحد، از اهداکنندگان خواست تا برای رسیدگی به نیازهای فزاینده بشردوستانه بودجه ارائه کنند. او گفت: «ده ماه درگیری تقریباً همه چیز را از مردم سودان ربوده است؛ امنیت، خانه و معیشت آنها. سخاوت اهداکنندگان به ما کمک می‌کند تا غذا و تغذیه، سرپناه، آب سالم، و آموزش برای کودکان فراهم کنیم، و با آفت خشونت‌های جنسیتی مبارزه کنیم و از بازماندگان مراقبت کنیم.»

سال گذشته، سازمان ملل 2.5 میلیارد دلار برای سودان درخواست کرد اما فقط 43 درصد از این مبلغ را دریافت کرد. این کمبود بخشی از یک بحران گسترده در بودجه بشردوستانه بود که منجر به توقف عملیات و کاهش جیره غذایی در چندین کشور شد.