به گزارش اکوایران، در پی آشفتگی گسترده در روز رأی‌گیری، اعلام نتایج انتخابات روز جمعه پاکستان به تعویق افتاد. همچنین علی‌رغم سرکوب ارتش علیه حزب تحریک انصاف عمران خان، نخست‌وزیر مخلوع پاکستان، این حزب توانست به موفقیت‌های زودهنگامی در انتخابات برسد.

به نوشته فایننشال تایمز، نتایج رقابت‌ها برای کمتر از نیمی از ۲۶۵ کرسی پارلمانی در دسترس قرار گرفت. بر اساس گزارش کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل که اکثراً نماینده حزب تحریک انصاف پاکستان هستند، ۴۲ کرسی به دست آورده‌اند، در حالی که حزب مسلم لیگ نواز شریف، نخست‌وزیر سابق تنها موفق شد ۳۴ کرسی کسب کند.

حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو (نخست‌وزیر فقید کشور) نیز پیروز ۲۷ کرسی شد.

بلال گیلانی، مدیر اجرایی مؤسسه نظرسنجی گالوپ پاکستان گفت: «مستقلین تحت حمایت حزب تحریک انصاف بسیار بهتر از انتظارات عمل کردند. آن‌ها توانستند از سد موانع غیرقانونی نهادهای غیرنظامی و نظامی بر محدودیت‌های تشکلاتی فائق بیایند».

نواز شریف

او افزود که به نظر می‌رسد حزب تحریک انصاف با «تعداد زیادی کرسی اما کمتر از حد نیاز برای تشکیل دولت» رقابت را پایان دهد.

عدم اطمینان و افق درگیری‌های سیاسی فزاینده باعث کاهش شدید قیمت اوراق قرضه بین‌المللی پاکستان در روز جمعه شد. بر اساس داده‌های بلومبرگ، اوراق قرضه دلاری با سررسید سال ۲۰۳۱ با قیمت ۶۵ سنت معامله شد که ۳ سنت کمتر از قیمت پنجشنبه است.

نتایج اولیه که به دنبال قطع کامل شبکه‌های تلفن همراه در روز رأی‌گیری صورت گرفت، تهدیدی برای دوقطبی‌شدن کشور ۲۴۰ میلیونی نفری بود. حزب تحریک انصاف که محبوب‌ترین حزب پاکستان تلقی می‌شود، تأخیر در اعلام نتایج و تلاش‌های دولت و نظامیان برای جلوگیری از بازگشت خان به قدرت را محکوم کرد.

این حزب در پلتفرم اکس (توییتر سابق) نوشت: «تحریک انصاف کل سیستم را با حضور تاریخی در انتخابات شوکه و نگران کرده است». مشاهد حسین، سناتور حزب نواز شریف در اکس اذعان کرد: «این احتمالاً بدترین اتفاق تاریخ سیاسی پاکستان است».

تأخیرها خطر دامن‌زدن به ناامنی بیشتر در کشور را دامن زده است. در حال حاضر، پاکستان با بحران اقتصادی و افزایش تحرکات ستیزه‌جویان اسلام‌گرا روبروست. حدود ۴۰ نفر در سلسله حملات این هفته کشته شده‌اند.

رأی‌گیری یکی از حوزه‌های انتخابیه پس از کشته‌شدن یکی از نامزدها به تعویق افتاد و ۷۰ کرسی دیگر پارلمان نیز به طور غیرمستقیم انتخاب شدند.

از سال گذشته، عمران خان، ستاره سابق کریکت و سیاستمدار پوپولیست در زندان به سر برده و به اتهام فساد نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند. هزاران نفر از هواداران حزب تحریک انصاف بازداشت شده‌اند و نامزدهای حزب نیز غالباً قادر به تبلیغات آشکار نبودند.

تحریک انصاف ادعا کرد که قطعی خطوط تلفن همراه برای جلوگیری از دسترسی رأی‌دهندگان به اطلاعات رأی‌گیری و سرکوب حضور مردم انجام گرفته است.

نهاد حقوق بشر سازمان ملل از «آزار و اذیت» حزب تحریک انصاف انتقاد کرد. عفو بین‌الملل نیز قطعی اینترنت در روز پنجشنبه را «بی‌ملاحظگی» و «حمله صریح به حقوق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز» خواند.

مقامات پاکستانی از سلامت انتخابات دفاع کرده و دولت موقت نیز با رد مداخله نظامیان گفته که قطع شبکه تلفن همراه برای امنیت ضروری است.

یکی از اولین اولویت‌های دولت جدید رسیدگی به مخمصه اقتصادی پاکستان خواهد بود. تورم ماه دسامبر به نزدیک به ۳۰ درصد رسید. همچنین بسته حمایتی ۳ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول که به این کشور کمک کرد تا سال گذشته از نکول جلوگیری کند، در آوریل امسال به پایان می‌رسد و دولت جدید را مجبور خواهد کرد تا برای دریافت کمک‌های جدید از سازمان‌های جهانی، اصلاحات اقتصادی دشوار را آغاز کند.

نواز شریف که پس از چهار سال تبعید خودخواسته به دلیل اتهامات فساد مالی، سال گذشته به پاکستان بازگشت، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که تنها حزب او می‌تواند بحران‌های این کشور را حل کند. او خاطرنشان کرد: «اگر می‌خواهید مشکلات پاکستان حل شود، یک حزب باید اکثریت را به دست آورد. ساختار حاکم نباید به هیچ‌کس دیگری وابسته باشد».

شریف به طور مادام‌العمر از تصدی نخست‌وزیر محروم شده بود تا اینکه ماه گذشته، دادگاه عالی این حکم را لغو کرد.